Dassault Aviation on saanut FalconEye -järjestelmälleen viranomaishyväksynnät. Kyseessä on Head Up Display -järjestelmä johon on lisätty synteettistä kuvaa (SVS, Synthetic Vision System). FalconEye CVS (Combined Vision System) parantaa merkittävästi lentäjälle esitettävää kuvaa varsinkin huonon näkyvyyden olosuhteissa. Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA ja Yhdysvaltain lentoturvallisuusvirasto FAA myönsivät FalconEye:lle hyväksynnän 11. lokakuuta. Järjestelmä otetaan käyttöön Falcon 2000S ja XLS-liikesuihkukoneissa. Se tullaan jatkossa näkemään myös Dassaultin uudessa Falcon 8X -liikesuihkussa. SVS -järjestelmän käyttöönotto tuo merkittäviä muutoksia lentäjälle esitettävään informaatioon, kun 3-ulotteinen graafinen kuva tarjoaa realisten näkymän edessä olevista esteistä ja näyttää lentoradan niihin suhteutettuna. FalconEye -järjestelmä yhdistää HUD:lle maasto- ja estetietokannan ja sisältää esteet kuten tuulivoimalat, mastot ja korkeat rakennukset. SVS-järjestelmän kuva näyttää ohjaajille selkeästi maastonmuotojen lisäksi myös kiitotien sijainnin. Ensimmäisiä järjestelmiä on otettu käyttöön liikesuihkukoneissa 2000-luvulla. Eri valmistajien ohjaamonäyttöjen SVS ja EVS -järjestelmiä on käytössä mm. Dassault-Falconin ja Gulfstreamin -liikesuihkukoneissa FalconEye on ensimmäinen HUD-järjestelmä, joka yhdistää synteettisen tietokantaan pohjautuvan karttadatan sekä lämpökamerakuvan yhdellä näytöllä. Kyseessä on siten CVS (Combined Vision System) -ratkaisu. Se mahdollistaa uudenlaisen tilannetietoisuuden parantamisen lentomiehistöille kaikissa sääolosuhteissa päivä- ja yöaikaan. Järjestelmä koostuu neljännen sukupolven sensorikameroista, jotka muodostavat lähes sotilaskäyttöisten FLIR-järjestelmien mukaisen tarkan kuvan. SVS-järjestelmän näytölle luodaan 30x40 asteen laajuinen kuva, joka on yksi laajimmista tarjolla olevista kuvakulmista HUD-järjestelmissä. Modulaarinen järjestelmä on helposti päivitettävissä tulevaisuuden ratkaisuilla kuten EVS (Enhanced Vision System) -laskeutumisia varten. Se mahdollistaisi 100 jalan ratkaisukorkeuden lähestymisissä. FalconEye esiteltiin jo vuonna 2015 ja se on läpikäynyt kahden vuoden mittaisen kehitys-, koelento- ja simulaattoriohjelman. Huhtikuussa päätökseen saadun ohjelman aikana yhdistetty SVS/EVS-kyky oli käytössä kaikissa mahdollisissa olosuhteissa kuten sumussa, lumisateessa tai muissa vaikeissa sääolosuhteissa. Uudessa Falcon 8X -liikesuihkukoneessa FalconEye nähdään ohjaamossa kapteenin ja perämiehen HUD-järjestelmissä. Falcon 8X -koneiden osalta hyväksyntää odotetaan vuoden 2018 aikana. Jo nyt 90 prosenttia 8X:n asiakkaista on valinnut koneisiinsa FalconEyen. Lue myös:
|
|||