Dassaultin Business jet -uutuus Falcon 8X (s/n 01, F-WWOA) nousi ensilennolleen 6. helmikuuta Mérignacissa lähellä Bordeaux'ta. Kone oli esitelty vain kahdeksan kuukautta tätä ennen. Vajaan kahden tunnin mittainen lento sujui ongelmitta. Dassaultin koelentäjät Eric Gérard ja Hervé Laverne nousivat koelentokoneella taivaalla Mérignacin tehtailta kello 14.00. Ensilennolla jäätiin vaakalentoon 5000 jalan korkeuteen, jolloin laskuteline otettiin sisään. Tämän jälkeen ohjaajat nousivat koneuutuudella 15 000 jalan korkeuteen järjestelmiä ja suorituskykyä testatakseen. Myöhemmin lennon aikana käytiin lentopinnalla 400 kiihdyttäen kone 0.80M nopeuteen. Lähtökentälle palattiin kello 15.45. "Falcon 8X oli erinomainen käsiteltävä koko lennon ajan, kuten kaikki muutkin Dassault Aviationin lentokoneet", kommentoi koelentäjä Eric Gérard. "Onnittelen lentäjiä, insinöörejä, tekniikan väkeä, kokoonpanolinjastoa Dassault Aviationilla, yhteistyökumppaneilla ja alihankkijoilla heidän sitoumuksestaan Falcon 8X:n hienolla alulle", iloitsi Dassault Aviationin johtaja Eric Tappier. Dassault esitteli Falcon 8X:n liikenneilmailun EBACE 2014 -messuilla Genevessä toukokuussa 2014. Uuden erittäin pitkän toimintamatkan liikesuihkukoneen luvataan jopa 6450 merimailin kantamaa (11 945 km) koneperheen tunnetuilla alhaisilla operointikustannuksilla. "Olemme saavuttaneen merkittävän askeleen Falcon 8X -ohjelmassa. Olemme aikataulussa tyyppihyväksynnän saamiseksi vuoden 2016 puolivälissä. Ensimmäisten toimitusten on määrä alkaa vuoden 2016 jälkimmäisellä puoliskolla", kertoi Tappier. Falcon 8X:ssä on kolme Pratt and Whitney Canada PW307 -moottoria, joita käytetään myös Falcon 7X:ssä (PW307A). Kone kykenee jopa kuuden asteen liukukulmaan, joten operointi jyrkkää lähestymistä edellyttäville London City -kentälle tai Sveitsin Luganoon onnistuu ongelmitta. Tyypillisellä painolla koneen laskeutumisnopeus on alhaiset 107 solmua. Lue myös: Artikkeli: Luksusta lentämiseen - Jetfliten uusi Falcon 7X
|
|||