Osa vaikuttaa tutkijoiden mukaan olevan liikennelentokoneen siiven ulompi laskusiiveke. ATSB ja Malesian onnettomuustutkijat pyrkivät yhdessä varmistamaan onko osa kuulunut yli kaksi vuotta sitten kadonneeseen Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER -koneeseen. Etsintöjä jatketaan edelleen eteläisellä Intian valtamerellä jättimäisellä noin 120 000 neliökilometrin kokoisella alueella. Alueen merenpohjan kartoituksen odotettiin valmistuvan kesäkuun 2016 aikana. Hankalat olosuhteet ovat kuitenkin vaikeuttaneet toimintaa avomerellä ja alueesta oli 20. heinäkuuta mennessä kartoitettu reilun 110 000 neliökilometrin verran.
Merenpohjan kartoituksen etsintäalueella arvioidaan viivästyvän ainakin 6-8 viikolla. Mikäli sääolosuhteet jatkuvat edelleen heikkoina voi viive olla tätäkin pidempi ja etsintä voi jatkua merkittävästi yli alueella parhaillaan vallitsevien talvikuukausien jälkeen. Tarkimpia laitteita voidaan operoida vain kevään ja kesän tyynemmissä olosuhteissa.
Australian, Malesian ja Kiinan hallitukset ovat aiemmin sopineet, että mikäli konkreettisia löytöjä ei alueelta saada lopetetaan etsinnät eikä niitä laajenneta uusille alueille. Esiin on noussut kuitenkin myös uusia teorioita kadonneen matkustajakoneen lentoreitistä. Niiden mukaan se olisi voinut liitää aivan eri paikkaan kuin jyrkällä syöksyllä matkalentokorkeudelta.
MH370 lentoturman selvittelyn alkuvaiheessa esiin nousi lentäjän mahdollinen itsemurha. Teoria tuli jälleen esiin, kun New York lehti julkaisi käsiinsä saamaa Malesian poliisin tutkintamateriaalia 22. heinäkuuta.
Niiden mukaan reittiä MH370 lentäneen koneen kapteeni oli harjoitellut lentoa Kuala Lumpurista päätyen Malakan salmen kautta eteläiselle Intian valtamerelle. Harjoituslennot päättyivät aavan meren yllä polttoaineen loppumiseen. Lehden mukaan simuloitujen lentojen ja nykyisen etsintäalueen välinen etäisyys on noin 1500 kilometriä. AOL: Exclusive: MH370 pilot flew a suicide route on his home simulator closely matching final flight
|
|||