Matt Jones (45) ja Steve Brooks (58) onnistuivat lentämään lähes 80-vuotiaalla Spitfire -hävittäjällä maailman ympäri. Silver Spitfire lähti matkaan 5. elokuuta 2019 ja lensi 74 lennolla 24 maan halki neljällä eri mantereella palaten lähtökentälle Englannin Goodwoodiin kolme päivää etuajassa 5. joulukuuta 2019. Aseistuksesta ja sotilastunnuksista riisuttu brittiläinen Supermarine Mk.IX LF Spitfire lensi maailman ympäri noin neljässä kuukaudessa kulkien kaikkiaan noin 38000 kilometrin matkan. Kyseessä on huima suoritus sillä, kyseinen Vickers Supermarine Ltd:n valmistamalla Spitfire (CBAFIX970, MJ271) valmistui jo vuonna 1943 ja teki ensilentonsa vuonna 1944. Kone on siis 76 vuoden ikäinen. Viimeisimmälle rauhantehtävälle historiallinen lentokone suuntasi uudella rekisteritunnuksella G-IRTY. Englannin Goodwoodista 5 elokuuta 2019 ilmaan noussutta konetta ohjasivat vuorotellen lentäjät Matt Jones ja Steve Brooks. Heitä seurasi tukiryhmä Blackbird Air Charter A/S:n Pilatus PC-12 (OY-THP) -koneella. Maailmanympärillennolla juhlistettiin mm. 100-vuotiaita Englannin Ilmavoimia sekä 78 vuotta sitten voitokkaasti päättynyttää taistelua Englannista, jossa Spitfire-koneilla oli merkittävä rooli. Suunniteltu lentoreitti kulki Englannista länteen ja eteni Grönlannin, Kanadan ja Yhdysvaltain kautta aina Alaskaan saakka. Grönlannissa aikataulusta oltiin jäljessä neljä päivä sään ja rengasrikon seurauksena. New Yorkissa lennettiin vapauden patsaan ohitse ja San Franciscossa Golden Gate pilkisti ylilennon aikaan sumun seasta. Kaliforniassa Silver Spitfire pysähtyi Mojaven autiomaahan Virgin Galacticin tukikohdan suojiin. Ryhmän lento oli edennyt vauhdikkaasti ja Alaskaan saapuessa se oli jo seitsemän päivää etuajassa. Alaskan Fairbanksissä oli kuitenkin odotettava sään paranemista Venäjällä. Venäjän koillisosien jälkeen suunnattiin Japaniin, jossa taifuuni Hagibis vaikeutti ja viivästytti puoliväliin saapunutta maailmanympärilentoa. Japanissa Silver Spritfirelle tehtiin 50 tunnin huolto ja tarvittavat koelennot. Sääolosuhteiden parannuttua Silver Spitfire onnistuttiin lentämään Okinavan kautta Taiwaniin ja edelleen Hongkongiin. Taifuunin jälkeiset sääolosuhteet paranivat vasta lennolla Hongkogista Vietnamiin. Kyseinen reittiväli Vietnamin Da Nangiin oli viimeinen neljästä noin 1800 merimailin pituisesta matkasta suurten vesialueiden ylitse. Vietnamista suunnattiin edelleen Thaimaahan, Myanmariin ja Intiaan, jossa Matt Jones ylitti 500 lentotuntia Spitfirellä. Intiasta matka jatkui Pakistanin kautta Lähi-itään. Lähi-idästä Silver Spitfire suuntasi Egyptiin, jossa lennettiin pyramidien ohitse ja jatkettiin kohti Eurooppaa. Viimeisillä lennoilla halki Euroopan eli Kreikasta, Italian, Saksan ja Hollannin kautta Englantiin viivästyksiä aiheuttivat sääolosuhteet kuten ukkoset ja sumut. Silver Spitfire jäi sumun takia jumiin vielä hetkeksi ennen viimeistä lentoa Hollannin Lelystadista Goodwoodiin. Takaisin Englannin Goodwoodiin laskeuduttiin 5. joulukuuta 2019 kahden RAF:n Red Arrows Hawk -koneen saattamana. Maailmanympärimatkan aikana Silver Spitfiren siivellä nähtiin lentävän myös ainakin RAF:n Eurofighter Typhoon, Kuwaitin ilmavoimien Boeing F/A-18 Hornet, Republic P-47 Thunderpolt, North American P-51 Mustang sekä Royal Jordanian Falcons -taitolentoryhmän Extra EA330LX-koneet. Pitkillä lennoilla aika kului mm. lauleskellen kuten oheinen video kertoo. Lue myös:
|
|||