Historiallinen brittiläinen V-pommikone Avro Vulcan suistui ulos kiitotieltä Wellesbournessa

Vulcan_Nose_1Ison-Britannian ilmavoimien entinen strateginen pommikone Avro Vulcan (XM655) on suistunut ulos kiitotieltä Wellesbournen lentokentällä perjantaina 17. syyskuuta 2022. Tällä ns. V-pommikoneella oltiin suorittamassa kovan nopeuden rullausta kiitotiellä sen suistuessa ulos kiitotien päästä. Pommikone pysähtyi muutaman metrin päähän läheisestä maantiestä.

Edelleen rullauskunnossa olevalla Avro Vulcan (XM655) -pommikoneella oli määrä tehdä nopean rullauksen esiintyminen sunnuntaina 18. syyskuuta Wellesbourne Mountfordin lentokentällä. Tapahtuma on kuitenkin peruttu, sillä koneyksilö luisui ulos kiitotien päädystä perjantaina 16. syyskuuta suoritetuissa harjoituksissa.

Vulcan_Thrust_3Wellesbourne Mountford on RAF:n entinen tukikohta toisen maailmansodan ajoilta. Nykyisellä siviili-ilmailukentällä on kolme alle kilometrin mittaista kiitotietä. Vulcan suistui ulos kiitotieltä 36, jolla on mittaa 917 metriä.

Alustavien tietojen mukaan onnettomuus olisi johtunut viallisesta nopeusmittarista, jonka seurauksen koneen moottorit olivat liian suurella teholla kaksi sekuntia suunniteltua pidempään. Tämä ehti nostaa nopeuden liian suureksi tarjolla olleeseen pysähtymismatkaan nähden.

Vulcan_2Kyseinen vuonna 1964 valmistunut koneyksilö on yksi viimeisimmistä valmistuneista Avro Vulcan -koneista. Sen voimanlähteinä on neljä Bristol Olympus 301 -moottoria. Viimeinen lento tällä koneella suoritettiin helmikuussa 1984.

RAF:n jälkeen kone siirtyi yksityisomistukseen ja tarkoitus oli jatkaa lentoja. Kustannukset olivat liian suuret ja kone jäi rapistumaan. Omistajavaihdoksen jälkeen konetta kunnostettiin ja sillä suoritettiin ensimmäiset rullausnäytökset helmikuussa 1997. Tämän jälkeen konetta esiteltiin rullausnäytöksissä lähes vuosittain aina vuoteen 2016 saakka.

Viimeinen siviilirekisterissä ollut lentävä Vulcan (XH558, G-VLCN) puolestaan jäi lopullisesti maahan lokakuussa 2015. Tätä ennen se esiintyi lentonäytöksien vetonaulana. Tämä koneyksilö on edelleen rullauskuntoinen. Isossa-Britanniassa on myös kolmas rullauskuntoinen Vulcan (XL426). Kaikkiaan Avro Vulcaneita valmistui vuosien 1956 ja 1965 välillä 136 konetta.

Vulcan_ohjaamo_5Ison-Britannian ydinpelotteeseen kylmän sodan aikana kuulunut deltasiipinen Avro Vulcan oli yksi kolmesta V-pommikonetyypistä. Muut kaksi olivat Vickers Valiant ja Handley Page Victor.

Vulcanin ohjaamossa oli kahden hengen miehistö ja alemmalla tasolla toimivat radisti, tutkaoperaattori sekä navigaattori. Koneilla oli määrä lentää yhdensuuntainen tehtävä Neuvostoliittoon ja pudottaa ydinpommit ennalta määriteltyihin kohteisiin. Paluuta kotimaan ei olisi ollut, koska vastapuolen ydinohjusten arvioitiin siinä vaiheessa jo tehneen tehtävänsä.

BlueSteel_1Myöhemmin vastapuolen ilmatorjunnan kehittyessä vapaapudotteisten pommien antama ydinpelote korvattiin ensin 1,1 megatonnin Blue Steel -ydinohjuksilla. Tarkka inertiaohjattu risteilyohjus voitiin laukausta 160 kilometrin päässä kohteesta. Kyseinen ohjus ei mahtunut Vulcanin pommikuiluun, joten se kiinnitettiin koneen rungon alapinnalle.

Seuraavissa vaiheissa kyky korvattiin kuninkaallisen laivaston sukellusveneillä Polaris-ohjelmalla sekä RAF:n Sepecat Jaguar ja Panavia Tornado -koneilla.

RAF käytti Vulcan-pommikoneita vielä Falklandin sodassa vuonna 1982. Konetyypillä tehtiin tuolloin pisimmän pommituslennon ennätys. Tuolloiset pommistuslennot Ascensionsaarelta Port Stanleyn lentokentälle olivat mitaltaan noin 12 200 kilometriä ja edestakainen matka kesti 16 tuntia. Mittava ja monimutkainen operaatio toteutettiin siten, että 11 Victor K2 -ilmatankkauskonetta tuki yhtä Vulcan -pommikonetta samalla tankaten toisiaan. RAF:n saavuttama ennätys rikottiin vasta Persianlahden sodassa.