(Päivittynyt klo 17.20) Transaviabaltika on voittanut Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin ja Savonlinnan kaupungin julkisen tarjouskilpailun säännöllisen lentoliikenteen harjoittamisesta Savonlinnan ja Helsinki-Vantaan välillä. Julkisen palvelun velvoitteella varmistetaan Savonlinnan ja Helsingin välinen lentoyhteys vuoden 2024 loppuun. Traficom ja Savonlinnan kaupunki saivat seitsemän tarjousta. Kilpailutuksen voitti vaatimukset täyttäneistä tarjouksista hinnaltaan edullisin JSC Aviation Company Transaviabaltikan tarjous. Sopimuksen arvo on Traficomin mukaan noin 5,7 miljoonaa euroa. Hankinnan valintaperusteena oli edestakaisen lennon eli ns. rotaation tarjoushinta kerrottuna rotaatioiden määrällä. Tarjoukset kilpailutukseen jättivät myös BASe Airlines Ltd, NyxAir OÜ, Nordic Aviation Group AS dba Nordica, Amapola Flyg AB ja Finnairin osaomistusyhtiö Norran pääomistaja DAT A/S. Transaviabaltikan tarjous oli selkeästi edullisin, kun kokonaishinta oli Kilpailussa toiseksi tuli Helsinki-Pori -reittiä lentävä BASe Airlines Ltd. Sen kokonaistarjous oli 6 535 583 euroa ja edestakaisen lennon hinta oli 5122 euroa. Kolmannelle sijalle ylsi Helsingistä Jyväskylään sekä Kemiin ja Kokkolaan lentävä NyxAir OÜ. Sen tarjous oli 7 402 431 euroa ja edestakaisen lennon hinta oli 5797 euroa. Neljänneksi hintakilpailussa tuli virolainen Nordic Aviation Group AS dba Nordica. Sen kokonaistarjous oli 8 978 778 euroa ja edestakaisen lennon hinta oli 7031 euroa. Viidennelle sijalle ylsi Helsinki-Joensuu -reittiä lentävä Amapola Flyg AB. Sen tarjous oli 9 529 954 euroa ja edestakaisen lennon hinta oli 7876 euroa. Viimeiseksi jäi selkeästi kalleimmalla tarjouksella Helsinki-Kajaani -lentojen operaattori DAT A/S. Sen tarjous oli 12 621 585 euroa ja edestakaisen lennon hinta oli 9892 euroa. Traficom hylkäsi seitsemännen toimijan Maavoima Oy:n tarjouksen. Se ei ilmailuviranomaisen mukaan täyttänyt tarjouskilpailussa asetettuja vaatimuksia. Maavoiman tarjouksen lentoyhtiö A/S "RafAvia" lensi aiemmin Helsingin ja Savonlinnan välillä. Sopimussuhde valitun toimittajan kanssa ei syntynyt päätöksen perusteella vaan vasta myöhemmin erillisellä sopimuksella. "Aloitamme Transaviabaltikan kanssa sopimusneuvottelut välittömästi hankintapäätöksen jälkeen ja pyrimme saamaan ne valmiiksi niin pian kuin mahdollista. Lentoliikenne alkaa lokakuussa mahdollisimman pian, kun ostoliikennesopimus on allekirjoitettu", kertoo johtaja Pipsa Eklund. Kilpailutuksessa kilpailutettiin pääsääntöisesti kahta edestakaista lentoa arkipäivisin Savonlinnan ja Helsingin välille, poikkeuksena perjantait, jolloin lennetään yksi edestakainen lento. Lentoliikenne kilpailutettavalla reitillä voisi alkaa aikaisintaan 4. lokakuuta 2021, ja kauden pituus on vuoden 2024 joulua edeltävän viikon loppuun asti eli 20. joulukuuta 2024 saakka. Kaikkiaan edestakaisia lentoja olisi vuosittain noin 400 kappaletta. ”Säännöllinen lentoliikenneyhteys koetaan erittäin tärkeäksi Savonlinnassa sijaitsevan kansainvälisen teollisuuden ja yrityselämän kannalta, kun lentoliikenne käynnistyy nyt yli vuoden pysähdyksen jälkeen ja paluu lentoliikenteen normaaliin alkaa Savonlinnan osalta. Samoin tämä lentoliikenteen jatkuminen takaa Savonlinnan lentokentän ympärivuotisen toiminnan ja voimme käynnistää mm. charter-lentojen markkinoinnin tältä pohjalta”, kertoo Savonlinnan kaupungin vs. elinkeinojohtaja Jarmo Häkkinen. Hankinnan kustannuksista vastaavat valtio ja Savonlinnan kaupunki. Savonlinnan lentoliikenneyhteys on kilpailutettu EU:n lentoliikenneasetuksen mukaisesti. JSC Aviation Company "Transaviabaltika" on liettualainen vuonna 1998 perustettu lentoyhtiö. Sen kalustona on kolme Let L-410 Turbolet -konetta ja kaksi BAe Jetstream 31/32 -konetta. Transaviabaltika operoisi reittiä juuri 19-paikkaisilla BAe Jetstream -potkuriturbiinikoneilla (otsikkokuvassa). Yhtiön kotikenttä on Liettuan Kaunas. Viimeksi kyseisellä konetyypillä on lennetty reittilentoja Suomessa vuonna 2013. Tuolloin AIS Airlines lensi Helsingin ja Seinäjoen välillä. Muita 2000-luvulla Suomessa Jetstreameilla lentäneitä operaattoreita ovat puolalainen Jet Air, joka operoi Wingo xprs:n lentoja vuosina 2008-2009 ja skotlantilainen Highland Airways, joka lensi Helsinki-Lappeenranta -lentoja vuonna 2009. Edellämainittuja yhtiöitä aiemmin myös ruotsalainen European Executive Express on lentänyt vuosina 2004-2005 Helsingistä Mikkeliin ja Savonlinnaan. Suomalainen Air Botnia lensi BAE Jetstream -koneilla vielä 1990-luvulla. Yhtiöstä kehittyi myöhemmin SAS:n omistukseen siirtynyt Blue1. MH Päivitys kello 17.20: Lisätty kaikkien ehdot täyttäneiden tarjousten hinnat. Lue myös:
|
|||