Viimeinen Tupolev Tu-154 -matkustajakone on valmistunut Aviakorin kokoonpanolinjalta Samarassa Venäjällä. Neuvostoliiton matkustajaliikenteen kantavana voimana toimineen Tu-154:n valmistus päättyi neljän vuosikymmenen ja yli tuhannen koneen valmistumisen jälkeen.
Tu-154 oli suunnittelupöydällä jo 1960-luvun puolivälissä ja konetyypin ensilento tapahtui vuonna 1968. Ensimmäinen rahtiversio toimitettiin Aeroflotille vuonna 1970 ja matkustajaliikenne konetyypillä aloitettiin helmikuussa 1972.
Tupolev Tu-154 toimi venäläisten lentoyhtiöiden työjuhtana vuosikymmenien ajan aina 2000-luvun puoliväliin saakka. Konetyypillä kuljetettiin puolet Aeroflotin matkustajista vielä 1990-luvulla. Aeroflot siirsi konetyypin eläkkeelle vuonna 2010.
Tu-154 on 975 km/h:n matkalentonopeudella yksi nopeimmista käytössä olevista matkustajakoneista. Operointi onnistui myös arktisissa oloissa sekä päällystämättömiltä kiitoteiltä. Tuoreimman M-version kantama maksimihyötykuormalla oli jopa 5280 kilometriä.
Kaikkiaan Tu-154:ää valmistettiin 1025 koneyksilön verran ja sitä toimitettiin 17:sta Venäjän ulkopuoliselle lentoyhtiölle sekä usealle valtiolle ilmavoimien ja hallitusten käyttöön. Vuosikymmenten aikana konetyypille on tapahtunut yli 100 vakavaa vaaratilannetta ja koneita on menetetty 69.
Konetyyppi valmistettiin kestämään 40 000 lentotuntia mutta elinkaarta jatkettiin erilaisilla päivityksillä aina 80 000 lentotuntiin saakka. Konetyypin suurimmaksi ongelmaksi muodostuivat lopulta melumääräykset, joiden myötä operointi Länsi-Eurooppaan tuli tiensä päähän.
Kaikkiaan 104 Tu-154-konetta oli lentoyhtiöiden käytössä vielä maaliskuussa 2012. Operaattoreina mm. Pohjois-Korean Air Koryo ja Kirgisian tasavalta uudehkolla Tu-154M -koneellaan.
Viimeinen tehtaalta valmistunut Tupolev oli malliltaan Tu-154M ja se toimitettiin Venäjän puolustusministeriölle VIP-sisustettuna 19. helmikuuta 2013. Tuoreimman M-version valmistus aloitettiin vuonna 1984. Nyt valmistunut koneyksilö korvaa vanhemman Puolustusministeriön käytössä olevan Tu-154:n.
Kokoonpanolinjastolla on vielä kuitenkin neljä Tu-154:n runkoa, jotka voidaan vielä toimittaa mikäli yhtiö saa uusia tilauksia. Varaosien toimitus ja huoltotoiminta jatkuu edelleen mutta kenties Tu-154:lle löytyy vielä uusia asiakkaitakin.
Lue myös:
Idän tuulahdus (osa 4)