(päivittynyt) Turkish Airlinesin Airbus A320 -matkustajakone (TC-JPN, vasemmalla) osui matkustajasiltaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla 16. toukokuuta. Onnettomuus tapahtui myöhään lauantai-iltana. Kenenkään ei kerrota loukkaantuneen tapauksessa. Kone on nyt pysäköity Finnairin tekniikan alueelle. Turkish Airlinesin lento TK1425 oli saapunut Helsinki-Vantaalle Istanbulin Atatürkin lentokentältä. Sisäänrullauksen yhteydessä kone oli jostain syystä mennyt liian pitkälle ja se osui matkustajasiltaan paikalla 31. Aviation Safety Networkin mukaan lento TK1425 laskeutui Helsinki-Vantaalle lauantai-iltana kello 23.45 ja saapui portille 31 kello 23.52. Tapahtumapaikalta otettujen kuvien mukaan kone on rullannut normaalia pidemmälle. Ainakin koneen vasen moottoripankka ja moottori ovat osuneet matkustajasiltaan. ASN:n arvion mukaan koneen saamat vauriot olisivat vähäisiä. Airbus oli joka tapauksessa sunnuntai-iltapäivänä edelleen Helsinki-Vantaalla pysäköitynä Finnairin tekniikan alueella ja sen ympärillä ei ollut mitään toimintaa. Oheisesta lukijan lähettämästä kuvasta selviää ainakin osa A320-koneen vaurioista. Finavia kertoo matkustajasillan 31 olevan toistaiseksi poissa käytöstä. Se selvittää parhaillaan tapahtunutta ja sillan kärsimiä vaurioita. Matkustajasilta pyritään ottamaan takaisin käyttöön mahdollisimman pian. Tapahtuneella ei ole vaikutuksia lentoaseman toimintaan. Normaalitilanteessa Helsinki-Vantaan portilla 31 lentokoneen ja matkustajasillan väliin jäisi konetyypistä riippumatta 1,8 metriä rakoa pituussuunnassa ja 1,25 metriä sivusuunnassa. Helsinki-Vantaan lentoasemalla portilla 31 on käytössä Safegaten A-VDGS Safedock -visuaalisen opastuksen telakointijärjestelmä (Advanced Visual Docking Guidance). Helsinki-Vantaalla matkustajasiltojen opasteet toimivat automaattisesti ja niiden valvonnasta vastaa asematasovalvonta. Samanlaisia Safegaten opasteita on käytössä lentoasemilla ympäri maailman. Matkustajakoneet lähestyvät matkustajasiltoja usein erillisen opasteen avulla. Kuvassa on esimerkki tällaisesta näytöstä. Se kertoo suunnan ja etäisyyden lentäjille sekä varoittaa liian suuresta lähestymisnopeudesta. Safegate-opastimilla maksimi lähestymisnopeus on 11 km/h eli noin 3 metriä sekunnissa. Tällöin opaste käskee ohjaajia hidastamaan vauhtia "slow"-ilmoituksella. Opaste myös kertoo mille konetyypille se on lähestymisen aikana käytössä. Ohjaajien tulee ohjeistuksen mukaan varmistua opasteen ilmoittaman konetyypin olevan oikea. Helsinki-Vantaan Safedock-opasteet tunnistavat konetyypin automaattisesti. Portille ei saa rullata ilman toimivaa opastetta. Vaihtoehtoisena opastustapana voidaan käyttää asiaan koulutettua opastajaa, joka kommunikoi ohjaajien kanssa käsimerkkien avulla. Twitter-kuvia tapahtuneen jälkeen portilta 31 käytäjältä @jonk
päivitys 15.50: Lisätty tieto matkustajasillan olevan toistaiseksi poissa käytöstä. päivitys 16.20: lisätty kuva koneesta pysäköitynä Finnairin tekniikan alueella. päivitys 18.5 klo 08.20: Korjattu tietoja opastinlaitteiston mallista. Aiemmin kerrottu opastetyyppi on käytössä muualla Helsinki-Vantaalla. Lue myös:
|
|||