(Päivittynyt) Asiana Airlinesin lennon OZ214 onnettomuustutkinta edistyy. Lennontallentimet ovat jo tutkijoiden hallussa ja niiden purkaminen on aloitettu. Silminnäkijöiden mukaan Boeing 777-200ER-kone lähestyi kiitotietä normaalia matalammalta. San Franciscon lentokentän kapasiteettia on alettu nostaa mutta onnettomuuskiitotie pysyy yhä suljettuna. Yhdysvaltain onnettomuustutkinnan NTSB:n tutkijat ovat paikalla ja mukana on myös NTSB:n johtaja Deborah Hershman. Myös Boeingin tekninen ryhmä on saapunut onnettomuuspaikalle. Onnettomuustutkijat ovat löytäneet ohjaamo- (CVR) sekä lennontallentimen (DFDR) ja ne on toimitettu tutkittaviksi Washingtoniin. NTSB:n mukaan ohjaamonauhuri on jo purettu ja se tarjoaa selkeän nauhoitteen viimeisen kahden tunnin osalta. Boeingin piti lentää lähestyminen 137 solmun nopeudella (target speed), mutta moottorit tyhjäkäynnillä kiitotietä lähestyneen koneen todellinen nopeus oli selvästi sitä alhaisempi. Stickshaker-toiminto aktivoitui neljä sekuntia ennen törmäystä, koska koneen kohtauskulma oli suuri ja nopeus liian alhainen. Ohjaamossa annettiin ylösvetokäsky 1,5 sekuntia ennen törmäystä. Moottoreiden tehoja lisättiin hetki ennen maahan osumista ja moottorit vastasivat lisätehon pyyntöön normaalisti. Apua tästä ei kuitenkaan ehtinyt olla, koska tyhjäkäynniltä kiihtyminen vie useita sekunteja. Lennontallentimelle puolestaan tallentui 1400 parametriä koko lennon ajalta sekä viimeisten 24 tunnin ajalta. Tutkijoiden mukaan koneen moottorit toimivat normaalisti. Silminnäkijälausuntojen mukaan Boeing 777-200ER-kone lähestyi kiitotietä normaalia alempaa ja sen pyrstö osui maahan ennen kiitotien kynnystä 10 tunnin ja 23 minuutin lennon jälkeen. Onnettomuustutkijat saavat silminnäkijälausuntoja myös kiitotien odotuspaikalla olleiden Unitedin lennon UAL885 ohjaajilta. Hälytyksen pelastustoimelle teki lähilennonjohtaja, joka näki koneen osuvan valliin ennen kiitotien kynnystä. Lentokoneita katselemassa ollut Fred Hayes kuvasi turman videolle (linkki alla). Sen perusteella kone liukui törmäyksen jälkeen maata pitkin, mutta nousi osittain ilmaan ennen lopullista pysähtymistään vasemman siiven osuttua esteeseen. Tässä vaiheessa pyrstönsä työrmäyksessä menettänyt 777 tekee melkoisen kärrynpyörän. Oli onni, ettei kone kaatunut ylösalaisin.
San Franciscon kansainvälisen lentokentän kiitotie 28L on vaikea lähestyttävä. Onnettomuuskone lensi kohti kiitotietä normaalisuunnasta meren päältä ja lennonjohto selvitti 777:n näkölähestymiseen. Kiitotien 28L suuntasäde toimi lähestymisen aikana normaalisti, mutta liukupolku ei ollut käytettävissä. Meren päältä lähestyminen ei tarjoa ohjaajille referenssiä ympäröivään maastoon korkeuden osalta ja ohjaajat saattavat harhautua olemaan liian korkealla. Kiitotien 28L PAPI-lähestymisvalot (Precision Approach Path Indicator) toimivat normaalisti mutta tuhoutuivat onnettomuudessa. NTSB keskittyy tutkinnassaan ohjaajien koulutukseen ja ohjaamoyhteistyöhön. Aasialaisyhtiöillä on ollut suuria ongelmia ohjaamoyhteistyössä 1990-2000-luvuilla. Teknistäkään vikaa ei ole vielä suljettu pois ja paikalla ovat myös lentokonevalmistajan omat tekniset tutkijat. Turmakoneessa oli neljän hengen ohjaamomiehistö ja ensitietojen mukaan laskua teki koneen perämies. Asianan mukaan perämiehellä oli noin 9800 lentotuntia eli kyseessä on varsin kokenut perämies, joka oli vasta siirtynyt Boeing 777-koneeseen. Kyseessä oli reittikoulutusvaiheessa olleen lentäjän ensimmäinen lasku SFO:n kentälle 777-koneella ja hän oli ehtinyt lentää uudella konetyypillä vasta 43 lentotuntia. Aiempi kokemus oli kertynyt Boeing 747, Boeing 737 ja A320-koneista. Toisella laskun aikaan ohjaimissa olleella lentäjälle oli reilut 12 000 tunnin lentokokemus, joista reilut 3200 tuntia oli Boeing 777-koneilla. Kahden muun koneessa olleen ohjaajan lentokokemuksen kerrotaan olevan noin 10 000 tuntia ja noin 5000 tuntia. Onnettomuustutkijat jatkavat työtään onnettomuuspaikalla vähintään viikon ajan. Onnettomuustutkinnan arvioidaan kestävän 12-18 kuukautta. Yhdysvaltain tuore liikenneministeri Anthony Foxx ja FAA:n Michael P. Huerta painottivat lausunnoissaan toimivansa läheisessä yhteistyössä NTSB:n kanssa auttaen sitä tutkimuksessaan. Molemmat kiittelivät myös pelastajien erinomaista työtä.
Vain kaksi kuollutta Asiana Airlinesin helmikuussa 2006 valmistuneessa Boeing 777-200ER-koneessa (HL7724) oli 291 matkustajaa, joista onnettomuuspaikalta kuljetettiin sairaalahoitoon 182 henkeä. Turmassa menehtyi kaksi 16-vuotiasta kiinalaismatkustajaa, joiden ruumiit löydettiin koneen ulkopuolelta. Uusien tietojen mukaan toisen menehtyneen uskotaan kuolleen vasta pelastusajoneuvojen yliajamana. Kone ehdittiin evakuoida ennen kuin rungon viereen päätynyt palava moottori sytytti sen. Yhden poistumistien liukumäki laukesi koneen sisälle ja lentoemäntä jäi sen taakse loukkuun. Hänet vapautettiin tyhjentämällä liuku. Joidenkin matkustajien turvavyöt piti leikata pokki, koska ne olivat jumiutuneet. Pelastushenkilöstö lähetti koneeseen veitsiä tätä varten. Hurjasta kärrynpyörästä huolimatta matkustamo kärsi suhteellisen lieviä vaurioita. Asian Airlinesin lennolla OZ214 oli matkalla Korean Soulista Yhdysvaltain San Franciscoon. Koneessa oli 291 matkustajaa ja kuudentoista hengen miehistö. Matkustajista 77 oli korealaisia, 141 kiinalaisia, 64 amerikkalaisia, kolme intialaisia, kolme kadanalaisia, yksi japanilainen ja yksi vietnamilainen. Matkustajista 19 istui liikemiesluokassa koneen etuosassa ja loput 272 turistiluokassa. Kaikkiaan koneessa oli 303 matkustajapaikkaa. Vuorokausi onnettomuuden jälkeen 19 matkustajaa oli yhä sairaalahoidossa. Useimmat loukkaantuneet istuivat turmakoneen takaosassa. San Franciscon lentokentän kapasiteetti on nostettu jo 30:een koneeseen tunnissa. Onnettomuuskiitotie 28L on yhä suljettu. Lentokoneita katselemassa ollut Fred Hayes kuvasi turman videolle: Youtube Boeing 777 Stick Shaker-video
|
|||