Airbusin A320neo -koneiden alkutaival sai ison kolauksen, kun toimitettuja koneita on vasta kuusi. Ongelmana ovat olleet Pratt&Whitneyn toimittamat uuden sukupolven PW1100G PurePower -moottorit. Valmistajalla on Toulousessa ja Hampurissa kymmenittäin ns. purjelentokoneita odottamassa uusia moottoreita. Kovalla luotettavuustasolla lentävät kuusi koneyksilöä ovat kuitenkin ylittäneet niille asetetut suorituskykyodotukset. Uudistettuja kapearunkoisia A320neo-koneita on käytössä kaksi Lufthansalla ja neljä IndiGolla. Kaikkiaan nämä kuusi konetta ovat lentäneet jo yli 2200 lentotuntia kaupallisia lentoja. Uusien A320neo-koneiden tuotanto on pääsemässä uuteen vauhtiin, kun Pratt&Whitneyn moottoriongelmat on tunnistettu ja ongelmakohdat korjataan. Korjauksia tehdään sekä ohjelmisto-, että laitepäivityksillä. A320neo-koneiden nykytilaa valotti Airbusin Innovation Days -tapahtumassa mm. A320 tuotanto-ohjelman johtaja Klaus Roewe. PW:n moottoreiden ongelmana on ollut mm. erittäin pitkä jopa yli neljän minuutin käynnistysaika. Se ruuhkauttaa entisestään täynnä olevien lentoasemien asematasoja ja siksi konetyyppi ei olekaan nauttinut kovin suurta suosiota mm. Lontoon Heathrow'lla. Konetyypin ensimmäinen operaattori Lufthansa onkin lentänyt uusilla A320neo-koneillaan lähes ainoastaan Saksan sisäisiä lentoja omien liikenteen solmukohtiensa välillä, joissa tekniset palvelut ovat kunnossa. Käynnistysongelmiin tehdään ensimmäiset korjaukset kesän 2016 aikana. Ensimmäisten muutosten jälkeen käynnistyksen pitäisi nopeutua minuutilla. Toinen korjauspaketti käynnistysongelmiin on tulossa vielä syksyn 2016 aikana, jonka jälkeen moottoreiden käynnistymisen pitäisi olla samalla tasolla nykyisten A320-koneiden kanssa. Hitaan käynnistymisen lisäksi moottoreiden FADEC-ohjausjärjestelmä on ilmoitellut ns. haamuvikoja, jotka korjataan ohjelmistopäivityksillä. Kolmas vika moottoreissa on ollut alhainen raja hydrauliikan ylilämmölle. Kesän 2016 aikana lämpötilaraja nostetaan nykyisestä 50 asteesta 55 asteeseen. Kaikkiaan A320neo -koelentokoneet ovat lentäneet reilun 2800 tunnin mittaisen koelento-ohjelman yli 940 lennon aikana. Parhaillaan käynnissä on A321neo-koneiden koelento-ohjelma.
”Airbusin ensisijaisena päämääränä on toimittaa erinomaisia ja suorituskykyisiä lentokoneita, jotka täyttävät asiakkaiden vaatimukset. Alkuvuoden toimitukset ovat olleet vähäisiä mutta toimitusmäärät kasvavat portaittain loppuvuotta kohden”, kertoo Airbusin edustaja Lentoposti.fi:lle. Airbus suunnittelee nostavansa kapearunkoisten koneiden tuotantokapasiteettia uudella loppukokoonpanolinjalla. Nykyiset kokoonpanolinjat sijaitsevat Toulousessa, Hampurissa, Kiinan Tianjinissä ja Yhdysvaltain Mobilessa. Uusi tuotantokapasiteettia nostava kokoonpanolinja avataan Hampuriin A380-koneiden kokoonpanolinjaston tiloihin. Kyseessä on jo neljäs Hampuriin nouseva A320 tuotantolinja. Tuotantoa nopeutetaan myös avaamalla Toulouseen tilat A320-koneiden matkustamoasennuksia varten. Ratkaisu vähentää siirtolentojen tarvetta. ”Nyt vakautamme tilauskirjaamme ja nopeutamme tuotantoa. Asiakkaan kannalta tällä hetkellä menee liian kauan aikaa konetilauksesta varsinaiseen toimitukseen. Markkinat ovat nyt erittäin positiiviset”, kertoo Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier. Airbus A320 ja A320neo -koneiden rungon osat ovat 95 prosenttisesti samoja. Neo-koneiden viiveet eivät ole vaikuttaneet ceo-koneiden (current engine option) tuotantoon. Kapearunkoisten osalta tuotantoa ollaan nopeuttamassa jo 60 kuukausittain valmistuvaan koneeseen. Pelkästään neo-koneita on tilattu 4515 ja se on saavuttanut luokassaan 60 prosentin markkinaosuuden. A321-koneiden kokoluokassa markkinaosuus on Airbusin mukaan jopa 79 prosenttia. A320neo-koneita on ostanut mm. SAS. Konetyyppi kävi toukokuussa esittäytymässä Helsinki-Vantaalla myös Finnairille. ”60 koneen kuukausivauhti on riittävä. Olemme tehneet selvityksiä myös nopeammasta tuotannosta mutta sille ei ole tarvetta. Saavutimme erittäin vahvan tilauskirjan polttoaineen hinnan ollessa korkealla”, avaa Airbusin John Leahy nykytilannetta ja halvemman polttoaineen vaikutusta myyntiin. Airbusin kapearunkoiset A320-koneet ovat oikeita ilmailualan työhevosia. Koneita nousee ja laskeutuu joka toinen sekunti. Kaikiaan A320-koneita on toimitettu jo yli 7000.
Uudet A320neo -koneet ovat saavuttaneet tavoitteensa ja ne ovat ylittäneet odotukset monin osin. Nykyiset kuusi PW-moottoroitua A320neo-konetta ovat saavuttaneet yli 99 prosentin lähtöluotettavuuden. Kaikkia neo-versiot ovat saavuttaneet paremman polttoainetaloudellisuuden kuin alunperin oli odotettu. Parhaimmaillaan polttoaineenkulutus on 16,5 prosenttia pienempi kuin vastaavan ceo-koneen osalta. Myös CFM LEAP-1A saavuttaa Airbusin mukaan asetetut polttoainetavoitteet. Koneen suorituskyky on Airbusin mukaan ylittänyt odotukset polttoainetehokkuuden lisäksi myös melun ja päästöjen osalta. A320neo -koneet ovat erittäin hiljaisia ja Lontoon Heathrow'lla uudelle koneelle tehdyt melumittaukset osoittavat sen olevan jopa 50 prosenttia hiljaisempi kuin vanhoilla moottoreilla vastustetut A320ceo-koneet. Mittausten mukaan A320neo -koneet alittavat tiukimman Chapter IV -melumääräyksen 11-12 dB:llä. Airbus on jo saanut palautetta muuttuneesta melujäljestä. ”Saamamme palautteet mukaan A320-koneet menettävät hiljaisuutensa takia osan identiteetistään”, sanaili Airbusin tuotanto-ohjelmista vastaava johtaja Didier Evrard. Lue myös: Artikkeli: A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen
|
|||