Kovalla luotettavuustasolla lentävät kuusi koneyksilöä ovat kuitenkin ylittäneet niille asetetut suorituskykyodotukset. Uudistettuja kapearunkoisia A320neo-koneita on käytössä kaksi Lufthansalla ja neljä IndiGolla. Kaikkiaan nämä kuusi konetta ovat lentäneet jo yli 2200 lentotuntia kaupallisia lentoja.
PW:n moottoreiden ongelmana on ollut mm. erittäin pitkä jopa yli neljän minuutin käynnistysaika. Se ruuhkauttaa entisestään täynnä olevien lentoasemien asematasoja ja siksi konetyyppi ei olekaan nauttinut kovin suurta suosiota mm. Lontoon Heathrow'lla.
Käynnistysongelmiin tehdään ensimmäiset korjaukset kesän 2016 aikana. Ensimmäisten muutosten jälkeen käynnistyksen pitäisi nopeutua minuutilla. Toinen korjauspaketti käynnistysongelmiin on tulossa vielä syksyn 2016 aikana, jonka jälkeen moottoreiden käynnistymisen pitäisi olla samalla tasolla nykyisten A320- Hitaan käynnistymisen lisäksi moottoreiden FADEC-ohjausjärjestelmä on ilmoitellut ns. haamuvikoja, jotka korjataan ohjelmistopäivityksillä. Kolmas vika moottoreissa on ollut alhainen raja hydrauliikan ylilämmölle. Kesän 2016 aikana lämpötilaraja nostetaan nykyisestä 50 asteesta 55 asteeseen. Kaikkiaan A320neo -koelentokoneet ovat lentäneet reilun 2800 tunnin mittaisen koelento-ohjelman yli 940 lennon aikana. Parhaillaan käynnissä on A321neo-koneiden koelento-ohjelma.
Airbus suunnittelee nostavansa kapearunkoisten koneiden tuotantokapasiteettia uudella loppukokoonpanolinjalla. Nykyiset kokoonpanolinjat sijaitsevat Toulousessa, Hampurissa, Kiinan Tianjinissä ja Yhdysvaltain Mobilessa.
Tuotantoa nopeutetaan myös avaamalla Toulouseen tilat A320-koneiden matkustamoasennuksia varten. Ratkaisu vähentää siirtolentojen tarvetta. ”Nyt vakautamme tilauskirjaamme ja nopeutamme tuotantoa. Asiakkaan kannalta tällä hetkellä menee liian kauan aikaa konetilauksesta varsinaiseen toimitukseen. Markkinat ovat nyt erittäin positiiviset”, kertoo Airbusin toimitusjohtaja Fabrice Brégier.
Kapearunkoisten osalta tuotantoa ollaan nopeuttamassa jo 60 kuukausittain valmistuvaan koneeseen. Pelkästään neo-koneita on tilattu 4515 ja se on saavuttanut luokassaan 60 prosentin markkinaosuuden. A321-koneiden kokoluokassa markkinaosuus on Airbusin mukaan jopa 79 prosenttia. A320neo-koneita on ostanut mm. SAS. Konetyyppi kävi toukokuussa esittäytymässä Helsinki-Vantaalla myös Finnairille.
Airbusin kapearunkoiset A320-koneet ovat oikeita ilmailualan työhevosia. Koneita nousee ja laskeutuu joka toinen sekunti. Kaikiaan A320-koneita on toimitettu jo yli 7000.
Uudet A320neo -koneet ovat saavuttaneet tavoitteensa ja ne ovat ylittäneet odotukset monin osin. Nykyiset kuusi PW-moottoroitua A320neo-konetta ovat saavuttaneet yli 99 prosentin lähtöluotettavuuden. Kaikkia neo-versiot ovat saavuttaneet paremman polttoainetaloudellisuuden kuin alunperin oli odotettu. Parhaimmaillaan polttoaineenkulutus on 16,5 prosenttia pienempi kuin vastaavan ceo-koneen osalta. Myös CFM LEAP-1A saavuttaa Airbusin mukaan asetetut polttoainetavoitteet. Koneen suorituskyky on Airbusin mukaan ylittänyt odotukset polttoainetehokkuuden lisäksi myös melun ja päästöjen osalta.
Mittausten mukaan A320neo -koneet alittavat tiukimman Chapter IV -melumääräyksen 11-12 dB:llä. Airbus on jo saanut palautetta muuttuneesta melujäljestä. ”Saamamme palautteet mukaan A320-koneet menettävät hiljaisuutensa takia osan identiteetistään”, sanaili Airbusin tuotanto-ohjelmista vastaava johtaja Didier Evrard. Lue myös: Artikkeli: A320neo - neljän vuoden haudutus on resepti menestykseen
|
|||