Finnair arvio kasvusuunnitelmiana uudelleen tulosjulkistuksensa yhteydessä. Pahasti viivästyneet Airbus A350-900 -koneiden toimitukset leikkasivat kasvuodotuksia kahdeksasta seitsemään prosenttiin. Yhtiön toisen vuosineljänneksen tulos parani jälleen ollen 3,2 miljoonaa euroa positiivinen. "Saavutimme vuoden toisella neljänneksellä reilun kolmen miljoonan euron positiivisen vertailukelpoisen tuloksen, joka on noin 16 miljoonaa euroa parempi kuin vuotta aiemmin – tulos siis kasvoi suunnilleen yhtä paljon kuin ensimmäiselläkin neljänneksellä. Mennyt neljännes oli jo seitsemäs perättäinen vertailujaksoa parempi neljännes". Finnairin ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto kasvoi vertailukaudesta 3,8 prosenttia ollen 1106 miljoonaa euroa. Liiketulos puolivuotiskaudelta jäi 17,4 miljoonaa euroa tappiolle. Pelkän Q2:n osalta liikevaihto kasvoi 4,7 prosenttia ja vertailukelpoinen liiketulos oli 3,2 miljoonaa euroa positiivinen. Finnairin yksikkötuotot laskivat kolmella prosentilla ja yksikkökustannukset laskivat ensimmäisen puolen vuoden aikana 5,6 prosenttia. Ilman polttoaineen vaikutuksia yksikkökustannukset kasvoivat yhden prosentin. Finnair on alkuvuoden aikana onnistunut kasvattamaan matkustajille suunnattua lisämyyntiä 17,3 prosentilla. Sen tuotta on nyt 11,35 euroa per matkustaja. "Muun muassa polttoainekustannusten laskun sekä kapasiteetin ja lisäpalvelumyynnin kasvun myötä arvioimme päivitetyissä näkymissämme saavuttavamme viimevuotista paremman vertailukelpoisen tuloksen koko vuodelta 2016. On kuitenkin syytä muistaa, että viime vuoden kolmannella neljänneksellä monet seikat edesauttoivat hyvää tulosta ja ylsimme kaikkien aikojen ennätykseen, joten vertailujakso asettaa riman korkealle. Siksi odotamme, että loppuvuonna tuloskasvumme hidastuu alkuvuodesta, mikäli markkinatilanne säilyy nykyisellään". "Tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna kapasiteettimme kasvoi neljänneksen aikana noin 9 prosenttia vuodentakaisesta ja myydyillä henkilökilometreillä mitattuna liikenne kasvoi vajaat 7 prosenttia. Kasvoimme erityisesti kaukoliikenteessä, jossa avasimme kesäksi kaksi uutta reittiä – Fukuoka ja Guangzhou, sekä lisäsimme lentojamme Miamiin ja Chicagoon". "Uusien reittien ja vuorojen täyttyminen vaatii tyypillisesti sisäänajovaiheen, ja myös näillä reiteillä jakso sujui odotusten mukaisesti. Vuoden toisella neljänneksellä kaukoliikenteen osuus tarjonnastamme oli noin 56 prosenttia – kun se viime vuoden vertailujaksolla oli noin 53 prosenttia. Koska kaukoliikenteessä yksikkötuotto on tyypillisesti matalampi kuin lähiliikenteessä, liikenteemme rakenteen muutos heijastuu myös yksikkötuotossamme", jatkoi Vauramo.
Finnair kertoi näkymistään 17. elokuuta tulosjulkistuksen yhteydessä. Yhtiö arvioi kapasiteetin kasvun olevan noin 7 prosenttia, kun se aikaisemmin arvioi kapasiteetin kasvavan noin 8 prosenttia vuoteen 2015 verrattuna. Finnair arvioi toukokuisella pääomamarkkinäpäivällä kapasiteettinsa kasvavan vuosittain noin 8–10 prosenttia tarjotuilla henkilökilometreillä mitattuna (ASK) vuoden 2018 loppuun ulottuvalla strategiakaudella. Samalla Finnair arvioi kaksinkertaistavansa Aasian liikenteen vuoden 2010 tasoon verrattuna jo vuonna 2018, kun alkuperäinen tavoite kohdistui vuoteen 2020. Muutos johtuu A350-koneiden toimitusten viivästymisestä. Liikevaihdon arvioidaan kasvavan kapasiteetin kasvua hitaammin. Epävarmuus lentoliikenteen kysyntä- ja tuottonäkymistä on kasvanut viime kuukausien aikana. "Otimme neljänneksen aikana vastaan kaksi uutta A350-konetta, joita meillä on nyt yhteensä kuusi. Koneemme kuitenkin saapuivat hieman suunniteltua myöhemmin, mistä syystä sopeutimme lento-ohjelmaamme ja kapasiteetin kasvu jäi hieman aikaisemmin arvioimaamme pienemmäksi", sanoi Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo. "Lentävän henkilöstömme koulutukset ja täydennysrekrytoinnit etenivät suunnitelman mukaisesti", päätti Vauramo. Finnairin laivastossa lentää nykyisin kuusi uutta Airbus A350-900 -laajarunkokonetta. Yhtiön odotetaan vastaanottavan seitsemännen koneen syys-lokakuussa. Sen myötä on määrä avata Singaporen operaatiot uudella konetyypillä. Lue myös:
|
|||