"Valtio on määritellyt, että Finnair on omistuksellisesti tärkeä ja määritellyt sille strategisen intressin mikä hyvin pitkälti liittyy saavutettavuuteen. Suomihan on saari, harvaanasuttu ja markkinapotentiaali varsin pieni", jatkoi Strandberg. "Omistajaohjauksessa seuraamme alan konsolidaatiokehitystä tarkasti ja pohdimme sen merkitystä yhtiön kilpailukyvylle. Ajattelen, että juuri nyt ei ole aika omistusratkaisuille. Jos näistä tosissaan puhutaan yhtiön tuloksentekokyvyn ja taseen tulee olla kunnossa. Yhtiön strategian tulee olla tarkennettu. Muutoin olemme näissä ratkaisuissa takapenkillä emmekä ajajan paikalla", totesi Strandberg omistusmuutoksen näkymistä. "Meidän pitää olla valmiina pohtimaan erilaisia ratkaisuita ja meidän pitää miettiä mitä konsolisaatiokehityksellä olisi vaikutusta Finnairin kilpailukykyyn. Silmät pitää olla auki", valotti Strandberg. "Uskon vahvasti siihen, että kansallisella omistamisella on merkitystä. Tämä on pääomaköyhä maa ja valtio monessa kohtaa paikkaa kansallista omistusta. Sanoisin, että jäitä hattuun ja pohditaan asioita. Uskon, että itsenäinen Finnair on meille etu", päätti Strandberg keskustelun Finnairin mahdollisesta myynnistä. Strandbergin mukaan omistusrajat ovat poliittinen kysymys. Tällä hetkellä valtio omistaa Finnairista 55,7 prosenttia. Euroopassa on edelleen useita kansallisia lentoyhtiöitä, joista osassa on edelleen jopa suurempi omistusosuus kuin valtiolla Finnairista.
|
|||