(päivittynyt) Venäläinen sota-alus on kahdesti elo- ja syyskuun alussa toiminut lähellä Suomen ympäristökeskuksen tutkimusalus Arandaa vaikuttaen sen liikkumiseen kansainvälisillä vesialueella. Toisessa tapauksessa oli mukana Kamov Ka-27 -helikopteri. Se tukeutui Steregushchy-luokan korvetille. Aranda oli Ruotsin meteorologisen ja hydrologisen tutkimuslaitoksen (SMHI) tutkimuspurjehduksilla eteläisellä Itämerellä. SYKE:n tiedotteen mukaan venäläinen sota-alus pyrki estämään pääsyn normaalille näytteenottopisteelle kansainvälisellä merialueella Ruotsille kuuluvan Gotlannin saaren itäpuolella. Ensimmäisellä kerralla 2. elokuuta sotalaiva kehotti kahteen otteeseen radiolla Arandaa muuttamaan kurssia. Aluksi suomalaisalus toimi pyyntöjen mukaisesti, mutta toisella kerralla ilmoitti pysähtyvänsä tutkimuspisteelle. Arandalta tehtiin tässä yhteydessä myös havainto pinta-ajossa olevasta sukellusveneestä. Toisessa tapauksessa 2. syyskuuta venäläinen helikopteri lähestyi Arandaa (SYKE:n kuvassa vasemmalla) muutamaan otteeseen. Ilta-Sanomien mukaan kopteri kävi laskussa lähistöllä olleella venäläisellä sota-aluksella. Kopterin toisella lennolla Arandaa kuvattiin ilmasta. Tämän jälkeen myös korvetti otti kurssin suoraan Arandan perää kohden ajaen lopulta ohi hyvin läheltä (kuva alla). Suomalaisalus säilytti tilanteesta huolimatta suuntansa ja vauhtinsa. Arandan hoitovarustamo VG-Shippingin jälkimmäisestä 2. syyskuuta tapauksesta julkaisemien kuvien perusteella kyseessä oli moderni Steregushchy-luokan korvetti Boikiy (runkonumero 532). Sen rakenteissa on tutkaheijastuksen vähentämiseen tarkoitettuja muotoja. Korvetilla on peräosassaan Kamov-helikopterien tukeutumisen mahdollistava lentokansi. Julkaistuissa kuvissa kopteri on Arandan ohituksen aikana laskeutuneena sille (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Venäjän laivasto ja rajavartiolaitos käyttää merialueilla useimmiten juuri Kamov Ka-27 -tyypin kahdella päällekkäisellä koaksiaaliroottorilla varustettuja meritoimintahelikoptereita. Eri suuntiin pyörivät roottorit eliminoivat tarpeen yksiroottorisessa vaadittavaan, kiertopyrkimystä vastustavaan pyrstöroottoriin. Valtiot tunnistavat rutiininomaisesti kansainvälisellä merialueella ja ilmatilassa liikkuvia vieraita lentokoneita ja laivoja niin ilmasta kuin toisista ilma-aluksista. Liian lähelle meneminen ei kuitenkaan ole suotavaa. Tarkoista etäisyyksistä nyt kerrotuissa tapauksissa ei ole tietoa, mutta kuvien perusteella varsin lähellä on käyty. Arandalla oli tapahtumien aikaan ruotsalaisia SMHI:n tutkijoita ja suomalaisen varustamon miehistöä. Joka tapauksessa he kokivat tilanteen uhkaavana. Vasemmalla Arandan sisätiloista otettu kuva ohittavasta Boikiy-korvetista. Toisen tapauksen yhteydessä alueella kävi myös Ruotsin ilmavoimien Saab JAS 39 Gripen -pari. Tarkat tiedot tapahtumista SYKE on jostain syystä saanut vasta kuluneella viikolla kun yli kaksi kuukautta on kulunut ensimmäisestä. Tapahtumien kulku on nyt kuitenkin vahvistettu useista eri lähteistä. Tiedot on toimitettu edelleen vastuuviranomaisille ja muille tarvittaville tahoille. SYKE on tiedotteensa mukaan päättänyt selkeyttää toimintaohjeita vastaavien erityistilanteiden varalle. Suomenlahden meripuolustusalueen komentaja arvioi illalla YLE Uutisille, että tapaukset saattavat liittyä venäläisten Pietarin telakalla omaan käyttöön ja vientiin rakennettujen sukellusveneiden koesukelluksiin. Niitä ilmeisesti tehdään tällä Itämeren syvimmällä alueella. Lisäksi Gotlannin itäpuolella kulkee meren pohjassa Venäjän ja Saksan yhdistävä kaasuputki. Arandan häirintäpäivämäärien välillä Suomessa uutisoitiin myös kolmesta ilmatilaloukkauksesta. ++
|
|||