Kuva on otettu
neljä pitkän matkan tutka- tai lämpöhakuista Vympel R-27 -ohjusta (NATO-koodi AA-10 Alamo). Kaksi niistä on siivissä ja kaksi peräkkäin moottorien välisessä syvennyksessä rungon alla. Lisäksi asekuormaan kuuluu uloimmissa siipiripustimissa lämpöhakuista Vympel R-73 -ohjusta (AA-11 Archer). Niiden hakupäät voidaan suunnata ohjaajan kypärätähtäimen avulla myös sivusuunnassa oleviin kohteisiin.Suhoj kaartaa kuvassa jyrkästi poispäin Gulfstreamista rungon yläpuolinen suuri lentojarru avattuna. Ohjaaja pitää vielä yllä katsekontaktia ruotsalaiskoneeseen. Svenska Dagbladetin mukaan tapaus sattui 12 500 metrin korkeudessa Gotlannin saaren ja Latvian välisessä kansainvälisessä ilmatilassa Itämerellä. Alueen lähellä sijaitsee Venäjälle kuuluva Kaliningradin enklaavi, josta Suhoj oli lähtenyt QRA-tunnistuslennolle (Quick Reaction Alert).
Heinäkuisessa tapauksessa Gulfstream ja Suhoj päätyivät kuitenkin liian lähelle toisiaan. Alle 50 metrin päähän ei pitäisi tulla. Ruotsin puolustusvoimien tiedotteessa kerrotaan, että venäläishävittäjät ovat viimeisen puolen vuoden aikana käyttytyneet provosoivalla tavalla mm. juuri ruotsalaisia signaalitiedustelukoneita kohtaan. Myös muu sotilaallinen toiminta on lisääntynyt Itämeren alueella. Ruotsin puolustusvoimat vakuuttaa seuraavansa tilannetta. Neuvostoliiton hajottua sotilaallinen toiminta Itämerellä väheni merkittävästi. Nyt kerrottu tilanne muistuttaakin kylmän sodan vuosista, jolloin puolin ja toisin lennettiin usein vastaavalla tavalla. T.T. Lue myös:
|
|||