Emirates vastaanotti 16. joulukuuta 2021 järjestyksessään 123:nnen nelimoottorisen Airbus A380-800 superjumbon. Nyt toimitettu MSN272 -koneyksilö on viimeinen valmistunut konetyyppinsä edustaja sekä viimeinen Emiratesin tilaamista jättikoneista. Rekisteritunnuksella A6-EVS lentävän koneen vastaanotto osoittaa Emiratesin vankkumatonta 21-vuotista sitoutumista A380-tuotanto-ohjelmaan. Emirates oli ensimmäinen lentoyhtiö, joka tilasi Airbus A3XX -ohjelman koneita vuonna 2000 Farnborough'n ilmailunäyttelyssä. Tilaus vahvistettiin vuoden 2001 Dubai Air Show'ssa ja sitä laajennettiin 15 lisäkoneella. Tämä tapahtui vain kuusi viikkoa ennen 9/11:n terrori-iskuja eli ilmailun edellistä mittavaa kriisiä. Ennen viimeisen A380-koneen toimitusta kyseisen koneyksilön viimeisellä koelennolla Saksan ylle piirtyi jättimäinen sydän. Airbus mainosti aikanaan A380 -koneitaan sloganilla Love at First Flight kuvastaen matkustajien tyytyväisyyttä jättikoneella lentämiseen. Toinen käytetty slogan oli Own The Sky. Emiratesille toimitettu koneyksilö nousi 16. joulukuuta 2021 ilmaan Saksan Hampurista Airbusin Finkenwerderin tehtailta kohti Dubaita. "A380 on todella erityinen lentokone monin tavoin. Emiratesille se antoi mahdollisuuden määrittää uudelleen matkustuskokemus, operoida tehokkaasti ruuhkaisille lentokentille ja vahvistaa verkoston kasvua. A380 tulee olemaan Emiratesin lippulaivatuote tulevina vuosina ja elintärkeä osa verkostosuunnittelu", sanoi Emiratesin toimitusjohtaja Tim Clark. Uusimman Emiratesin A380-koneen matkustamossa on viimeisin versio ensimmäisen luokan yksityisistä sviiteistä sekä suihkulliset spa-osastot ja suosittu baari. Koneesta löytyy myös uusi premium economy -matkustusluokka sekä viimeisimmät matkustamoviihdejärjestelmät. Emirates on ilmoittanut myös toteuttavansa suuren jälkiasennusohjelman, jonka aikana se uudistaa kaikkiaan 52 A380-koneen matkustamot premium economy -luokalla. Se on osoitus Emiratesin sitoutumisesta tarjota A380-koneillaan parasta palvelua taivaalla. Emirates on maailman suurin A380-operaattori 123 koneellaan, joista ensimmäisen se vastaanotti vuonna 2008.
A380-koneen ensilento tapahtui 27. huhtikuuta 2005. Erittäin suurten lentokoneiden markkinat eivät kuitenkaan lähteneet vauhtiin ja nelimoottorisen jättikoneen kysyntä jäi odotettua pienemmäksi. Vuonna 2016 Airbus kertoi, että jättikoneista saatu kassavirta oli ensimmäistä kertaa ylittänyt tuotantokulut. Tuolloin koneita oli tilattu 317 kappaletta ja niitä oli toimitettu 179. Aiemmin break-evenin oli kerrottu tapahtuvan koko tuotanto-ohjelman osalta 300-400 toimitetun koneen välillä. Airbusin jättikoneita markkinoitiin erityisesti vilkkaille lentokentille, joissa se voisi korvata kaksi erillistä lentoa yhdellä koneella ja siten mahdollistaa enemmän kapasiteettia. Kysyntä kohdistui kuitenkin moderneihin polttoainetehokkaisiin suuriin kaksimoottorikoneisiin. Vielä Pariisiin ilmailunäyttelyssä vuonna 2017 Airbus esitteli A380plus -konseptin. Siinä koneeseen asennettaisiin uusi siivenkärkievä, joka toisi neljän prosentin polttoainesäästön. Asiakkaiden toivomaa uudelleenmoottorointia ei nähty taloudellisesti kannattavaksi. A380-koneet ovat kapasiteetiltaan keskimäärin 497-paikkaisia. Edellämainittujen uusien modifikaatioiden ja matkustamomuutosten myötä paikkalukua olisi voitu nostaa neljän luokan konfiguraatiossa 575 matkustajapaikkaan. Yksiluokkaisena ns. high-density-versiona koneeseen voi ottaa viranomaishyväksyntöjen mukaan huimat 868 matkustajaa. Alkuvuodesta 2019 Airbus ilmoitti päättävänsä A380-ohjelman vain 251 valmistuneen koneen jälkeen. Tuolloin Emirates oli leikannut tilaamiensa A380-koneiden määrää. Viimeisin Airbus A380-asiakas oli japanilainen All Nippon Airways, joka osti kolme erikoismaalattua koneyksilöä. Vuonna 2015 Airbus A380-koneen listahinta oli 428 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria.
Emiratesin A380-koneita on nähty yllättäen Helsinki-Vantaalla kahdesti. Kesäkuussa 2017 Dubaista Moskovaan matkalla ollut lento päätyi varakentälle Helsinki-Vantaalle ja tammikuussa 2013 myös Moskovaan matkalla ollut kone päätyi Helsinki-Vantaalle. Ensimmäisen kerran A380 vieraili Helsinki-Vantaalla vuonna 2010, kun Lufthansa esitteli uutta konettaan (lue myös artikkeli: A380 ruuhkautti lentoaseman ympäristöineen). MH
Lue myös:
|
|||