WSJ: Boeing valmistautuu tarjoamaan uutta 777X-versiota asiakkaille

777300er_net_boeingBoeing 777 on ilmailuhistorian suuria menestystarinoita. Mutta sekin vanhenee. Boeing olisikin lähiaikoina tarjoamassa asiakkailleen uutta 777X-versiota, kirjoittaa Wall Street Journal. Siihen tulisi mm. yhtiön historian suurin kärkiväli ja mahdollisesti myös tukialustyyliin taittuvat siivenkärjet.

Boeing 777 teki ensilentonsa 1994. Vaikka erityisesti 365-paikkainen 777-300ER on osoittautunut suosituksi, Airbus A350 XWB -koneen tuoman kilpailun ja lentoyhtiöiltä saadun palautteen perusteella Boeing onkin jo jonkin aikaa kehitellyt uusia versioita.

Tuotannon aloittamista ei kuitenkaan ole vielä lyöty lukkoon. Aviation Weekin mukaan Boeingin hallitus valmistautuu huhtikuussa tekemään lopullisen päätöksen koneen tarjoamisesta asiakkaille. Hanketta on viivästyttänyt kamppailu 787-koneiden akkuongelmien kanssa.

WSJ:n mukaan Boeing olisi kuitenkin jo tehnyt ehdolliset ja alustavat tarjoukset koneesta kolmelle suurelle asiakkaalle: Emirates Airlinesille, International Consolidated Airlines Groupille ja Japan Airlinesille.

Lehden siteeraamien lähteiden mukaan tähtäimessä olisi 777X-koneen ensimmäisen noin 400-paikkaisen, neljällä runkokaarella pidennetyn 777-9X-mallin käyttöönotto vuonna 2019. Sen rinnalle tulisi 777-300ER:n korvaava noin 350-paikkainen 777-8X.

Koneeseen kaavaillaan kärkiväliltään 71,3-metristä komposiittisiipeä (nykyisissä versioissa 64,8 m), jossa hyödynnettäisiin 787-koneen aerodynamiikkaa. Koska leveys ei mahdollistaisi lentoasemien yleisten Code E -kategorian matkustajasiltapaikkojen käyttöä, siiven kärjet mahdollisesti suunnitellaan ylös taittuviksi, aivan kuten tukialuskoneissa.

Näin voitaisiin hyödyntää nykyisiä porttipaikkoja ja rullausteitä. Tähän riittäisi, kun kolme metriä kummankin siiven kärjestä taittuisi. Näin kyseiseen siiven osaan ei tulisi rakennetta monimutkaistavia ohjauspintoja tai solakkoja.

Boeing suunnitteli siipien taittomekanismin 777-koneeseen jo 90-luvun puolivälissä, mutta asiakkaat eivät innostuneet. Siten ominaisuus ei koskaan edennyt tuotantoon asti.

Uuden koneen moottorivalmistajan valinta on myös loppumetreillä. Nykyisin tuotannon pääosan muodostavissa 777-300ER -versioissa käytetään ainoastaan General Electric GE90 -moottoreita. Yhtiö onkin kehittämässä uutta GE90X-moottoria. Myös Rolls Roycella on tarjolla koneeseen sopiva voimanlähde.

 

Wall Street Journalin uutinen

Kuva Boeingin 1995 käytettämästä siiven taittomekanismin koepenkistä: The PlaneBlog