Wall Street Journalin siteeraamien lähteiden mukaan ELT-hätälähettimen ja sen virtalähteen mahdollista osallisuutta Ethiopian Airlinesin 12. heinäkuuta sattuneeseen Boeing 787 Dreamliner -matkustajakoneen paloon selvitettäisiin. ET-AOP:ssa syttyi tulipalo sen ollessa pysäköitynä Heathrow'n lentoaseman seisonta-alueella. Osa koneen ylärungosta sivuvakaajan etupuolella vaurioitui palossa, joka tukahdutettiin nopeasti. Koneen ELT sijaitsee juuri tällä alueella. Emergency Location Transmitter -hätälähettimen valmistanut Honeywell on maanantaina vahvistanut WSJ:lle, että sitä on pyydetty osallistumaan tutkintaan. Englannin onnettomuustutkintaviranomainen AAIB kertoi viikonloppuna, että tapahtumalla ei todennäköisesti ole yhteyttä 787-koneiden aiemman lentokiellon aiheuttaneisiin litiumioni-akkuihin. ELT-laite on tarkoitettu aktivoitumaan iskuvoimista onnettomuudessa ja lähettämään signaalia, jonka perusteella satelliitit voivat paikantaa koneen. Virransyötön takaamiseksi Honeywellin laitteessa on litium-mangaani -paristo, jota ei pidetä palovaarallisena. Laitetyyppi on hyväksytty käyttöön jo vuonna 2005 ja niistä ei tiedetä johtuneen ongelmia. Laitteen pariston vaihtoväli on 12 vuotta. AAIB ei maanantaina kommentoinut Wall Street Journalille tutkimuksen etenemistä. Siksi ELT:n osuus paloon on vielä täyttä spekulointia. Pysäköidyissä koneissa syttyy aina silloin tällöin tulipaloja, joiden syyt ovat voivat olla niinkin yksinkertaisia kuin henkilökunnan luvaton tupakointi tai päälle jäänyt tarjoomon uuni. Wall Street Journalin juttu Lue myös:
|
|||