Lufthansa aloitti näyttävän mainoskampanjan, kun se julkisti A380-koneensa kiertueen Suomeen ja Skandinaviaan. Koulutuslentojen reitti kulki Kööpenhaminan ja Tukholman kautta Helsinkiin ja sieltä edelleen Oslon kautta takaisin lähtökentälle Frankfurtiin. Uutislehdet hehkuttivat jättikoneen vierailua parin viikon ajan ja lentoasema tiedottikin vierailusta hyvin yleisölle. Synkähköstä ja tuulisesta syyssäästä huolimatta tuhannet ihmiset olivat saapuneet eri puolille lentoasemaa ihmettelemään harvinaisen vieraan saapumista. Yleisöryntäys yllätti kaikki ja useat kadut - mukaan lukien Tuusulan moottoritie - muuttuivat tukkoiseksi pysäköidyistä autoista. Vastaavanlainen ryntäys lienee nähty viimeksi, kun Concorde laskeutui Helsinki-Vantaalle 80-luvulla. Maailman suurimman Airbus-operaattorin A380-800 kone rullasi komean sivutuulilaskun päätteeksi perinteiseen paloautojen juhlatervehdykseen. Suihkutusten jälkeen ohjaamon ikkunoista nousivat esiin isot siniristiliput. Konetta oli vastassa aitojen takana ihailevan yleisömeren lisäksi myös lähes koko lentoaseman henkilökunta, sillä harvoin asematasolla on vastaavaa ruuhkaa nähty. Henkilökunta oli kokoontunut kiitotien laitaan ja kaikkien mahdollisten rakennusten katoille. Muutama askel etukeittiöstä kapeaa käytävää ylös kohti ohjaamoa. Ennen ohjaamon turvaovea oikealla puolella oli lepotila ja vasemmalla ohjaamon käytössä oleva WC. Seuraavan legin lennonvalmistelut olivat jo käynnissä, kun Lufthansan kouluttajakapteeni ja yhtiön pääohjaaja Jürgen Rapps kertoi yhtiöllä olevan 25 valmista ohjaajaa kolmeen olemassa olevaan koneeseen. Koulutustie A380-koneeseen tapahtuu A330- ja A340-koneiden kautta, joista ei hänen mukaansa ole suurtakaan harppausta jätin istuimelle. Lufthansan laivaston hän kertoi laajenevan neljännellä A380-koneella vielä lokakuun aikana. Yhtiön A380-laivaston on määrä olla täydessä viidentoista koneen vahvuudessa vuonna 2015. A380-koneita liikkuu Suomen ilmatilassa harvakseltaan, noin kerran viikossa. Lufthansa operoi Suomen halki lentoja Tokioon. Yhtiön muut A380-kohteet ovat tällä hetkellä Peking ja Johannesburg. Eurooppalaisista yhtiöistä jättiläiskonetta on Lufthansan lisäksi vastaanottanut vain Air France-KLM. Kaiken kaikkiaan koneita on toimitettu 36 kappaletta ja tilauksia on 234 kappaletta. Helsinki-Vantaan keskeinen sijainti reitillä Euroopasta Aasiaan saattaa tuoda jättikoneen Suomeen myös tulevaisuudessa. Mahdollinen tekninen välilasku vaatii kuitenkin hieman erityisjärjestelyjä. Helsinki-Vantaan kiito- ja rullaustiet sopivat A380-operointiin vaihtelevasti. Karkeasti arvioiden noin puolet kiitotieltä poistuvista rullausteistä soveltuu jättikoneelle. Esimerkiksi ns. ”high-speed exitit” ZH ja ZJ kiitotieltä 22L ovat liian tiukkoja A380-normaalioperointiin. Lentoasema onkin jo usean vuoden ajan parantanut rullaustieverkostoaan normaalien korjaustöiden yhteydessä. Kolmoskiitotien eli 04L/22R käyttö ei myöskään sovi normaalioperointiin, sillä rullaustiet S ja G kohti lentoasemaa ovat liian kapeita täyttääkseen kaikki viralliset estevarat (päätelineiden etäisyys rullaustien reunavaloihin on liian pieni). Hätätilanteessa kolmoskiitotien käyttö on toki mahdollista. Asematasolla on kaksi seisontapaikkaa sekä yksi rullaustie jonne A380-kone voidaan paikoittaa. Tällöinkin vaaditaan opastusta ja tiettyjen alueiden varmistamista mm. suihkuvirtausten takia. Myös lentoonlähdössä on käytössä hieman suurempi aikaporrastus. Radioliikenteessä jättikoneen tunnistaa myös koneen kutsun yhteydessä käytetystä Super-sanasta. Kohdatessa A380 koneen ilman referenssiä ei koneen koko pääse oikeuksiinsa
|
|||