Noin viikon mittaisella kiertueella käsiteltiin hävittäjävaihtoehtojen lisäksi laajasti myös Suomen ja Yhdysvaltain puolustusyhteistyötä. Se oli vahvasti esillä jo heti vierailun ensimmäisessä kohteessa Yhdysvaltain puolustusministeriössä Pentagonissa.
Amerikkalaishävittäjän valintaa osana toimivaa puolustusyhteistyötä pidettiin Pentagonin tapaamisen ohella esillä myös puolustusministeriön alaisella F-35 Joint Strike Fighter Program Officessa (JPO). Roolistaan huolimatta JPO painotti ensisijaisesti amerikkalaisen hävittäjävaihtoehdon valintaa.
Ensimmäiset kontaktit varsinaisiin hävittäjiin toimittajat saivat Virginian Norfolkissa sijaitsevalla Oceana Naval Air Stationilla. Siellä toimii Strike Fighter Wing Atlantic, kenttä tunnetaan myös Hornets Nest -nimellä. Yksikkö pitää merivoimien Hornetit lentokuntoisina.
Boeingin osuus jatkui laivuevierailun jälkeen Missourissa yhtiön St. Louisin toimipisteellä tilannekatsauksella Super Hornet- ohjelman tulevaisuudesta. Samalla tutustuttiin myös Boeingin Super Hornet kokoonpanolinjaan sekä lentokoulutuksessa käytettävään 360 asteen visuaalin tarjoavaan ns. dome- eli pallosimulaattoriin.
Kesä ja Lockheed Martin vastaanottivat toimittajajoukon Teksasin Fort Worthissä, jossa sijaitsevalla kokoonpanolinjalla on aikanaan rakennettu myös toisen maailmansodan B-24 Liberator -pommikoneita.
Lockheed-Martinin viidennen sukupolven hävittäjäksi kutsuma F-35-aselavetti on tulossa erittäin laajaan käyttöön Yhdysvalloissa. Stealth-hävittäjä on valittu Pohjoismaissa myös Norjan ja Tanskan ilmavoimille. Esittelyosuuden lyhyissä videomateriaaleissa useampi korkean tason edustaja kehui vuolaasti koneen mahdollisuuksia uusia uhkia vastaan.
Lockheed Martin F-35A Lightning II -koneet esittäytyivät medialle Arizonan Glendalessa Luke Air Force Basessa, jossa Norja kouluttaa lentäjänsä tähän uuteen konetyyppiin. Kymmenien F-35-koneiden rivistöjen lisäksi koneet nähtiin myös taivaalla seuraten lentoonlähtöjä ja laskeutumisia.
Kaikkiaan kahdeksan päivän aikana lennettiin yhdeksän lentoa reitillä HEL-LHR-IAD, DCA-ORF-CLT-STL-DFW-PHX-JFK-HEL. Yhdellä reittivälillä toimittajat pääsivät matkustamaan perinteisemmällä kalustolla, kun lähtöportilla oli vastassa McDonnell Douglas MD80 -kone. Kyseisellä tyypillä on pitkä historia Finnairissakin. Lentoyhtiön jo eläköitynyt pääjohtaja Gunnar Korhonen oli mukana Boeingin kelkassa 90-luvun alun DX-hankkeessa, jonka myötä Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin amerikkalaisilla Horneteilla. TSA:n turvatarkastukset lentoasemilla vaihtelivat matkan aikana merkittävästi eikä asiakaskokemus aina ollut niin hyvä, mihin Helsinki-Vantaan turvatarkastuksissa on totuttu.
Minuuttiaikataulusta huolimatta kiertueen isännät saivat pidettyä paketin kasassa ja jatkuvat mielenkiintoiset kohteet ajoivat toimittajat jopa infoähkyn partaalle. Tarjolla olleen materiaalin perusteella voisi täyttää lehtien palstoja hyvinkin pitkään.
Laajan osallistujajoukon näkemyksiä Suomen käynnissä olevasta HX-hävittäjähankinnasta ja erityisesti amerikkalaisvaihtoehdoista nähtäneen lähipäivien ja viikkojen aikana erilaisissa artikkeleissa, TV- ja nettiuutisissa sekä ajankohtaisohjelmissa. Myös Lentopostiin on luvassa laajempia tietopaketteja amerikkalaishävittäjistä. Amerikkalaisten Super Hornet ja F-35 Lightning II -hävittäjien lisäksi Suomen Ilmavoimien HX-hankkeessa ovat mukana myös ruotsalainen Saab JAS 39 Gripen E/F, ranskalainen Dassault Rafale sekä yhteiseurooppalainen Eurofighter Typhoon. Lue myös:
|
|||