(päivittynyt 21.8) Maailman uusin laajarunkokone Airbus A350-900 on suorittanut Route Proving -lennot menestyksekkäästi vieraillen 14 lentoasemalla kolmen viime viikon aikana. Lentosarjan viimeisen osuuden ajan A350 XWB:n ohjaimissa oli Finnairin lentokapteeni. A350 XWB MSN5 (F-WWYB) laskeutui Helsinki-Vantaan lentoasemalta lähteneeltä lennolta Toulouseen Ranskassa 13. elokuuta kello 17.00 UTC-aikaa. Konetta ohjasi viimeisellä osuudella Finnairin Airbus-ryhmäpäällikkö kapteeni Jari Paajanen. Finnair on konetyypin ensimmäinen eurooppalaisoperaattori ja yhtiö vastaanottaa ensimmäisen koneensa (MSN18) syyskuussa 2015. Kaikkiaan 20-päiväisen ja neljä lentosarjaa käsittäneen Route Proving -testin aikana MSN5-koelentokone lensi pohjoisnavan ja kaikkien valtamerten yli vieraillen 14 suurella kansainvälisellä lentoasemalla. Matkan aikana koneella lennettiin noin 81 700 merimailia eli 151 300 kilometriä yhteensä noin 180 lentotunnin aikana. Eräs kiertueen kohokohdista oli lento Sydneyyn Johannesburgin lentokentältä. Se sijaitsee 1 694 metriä (5 558 jalkaa) merenpinnan yläpuolella. A350 XWB suoriutui hyvin korkealla sijaitsevilla lentokentillä. Lennot Johannesburgista Sydneyyn ja Aucklandista Santiago de Chileen osoittivat koneen kyvykkyyden lentää erittäin pitkiä ja ETOPS-lentoja (Extended-range Twin-engine Operational Performance Standards). “Kone on toiminut erittäin hyvin koko kehitys- ja testausvaiheen ajan. Olemme valmiita tyyppihyväksyntään, joka on aikataulutettu tuleville viikoille", kertoi Airbusin testiohjelmasta vastaava johtaja Fernando Alonso. "Uskon, että lentokone on valmina käyttöön ja se täyttää asiakkaidemme odotukset." Koneuutuutta operoivat lentojen aikana Airbusin omien koelentäjien ohella myös Qatarin ohjaajat reiteillä Dohasta Perthiin ja Moskovasta Helsinki-Vantaalle. Lentoja operoivat kahdella reittivälillä myös Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n tarkastajat. A350 XWB -koelento-ohjelma käsittää kaikkiaan noin 2500 lentotuntia. Se on viety läpi viidellä koelentokoneella. Tyyppihyväksyntää odotetaan lähikuukausien aikana ja ensimmäinen kone on määrä luovuttaa Qatar Airwaysille vuoden 2014 loppuun mennessä. Helsinki-Vantaalla vierailleella MSN5-koneella on keskitytty tyyppihyväksyntälentoihin. Koneyksilö on toinen, johon on asennettu matkustamo ja siinä on 42 business-luokan sekä 223 turistiluokan istuinta. MSN5 varustettiin koelentojen alkuvaiheessa litiumioni-akustolla ja tyyppihyväksyntää tullaan niiden ohella hakemaan myös perinteiselle NiCd-akustoille. Ensimmäiset asiakkaille toimitettavat koneet on varustettu perinteisellä akustolla ja litiumioni-akut tyyppihyväksytetään myöhemmin. Aikataulu ei ole tältä osin vielä varmistunut. Route Proving-lennot alkoivat Toulousesta 24. heinäkuuta ja maailman ympäri operoitiin neljällä lentosarjalla Lentosarja 1: Toulouse-Iqaluit-Frankfurt-Toulouse Lentosarja 2: Toulouse-Hong-Kong-Singapore-Hong-Kong-Toulouse (Hong Kong Singapore useamman kerran) Lentosarja 3: Toulouse-Johannesburg-Sydney-Auckland-Santiago de Chile-Sao Paulo-Toulouse Lentosarja 4: Toulouse-Doha-Perth-Doha-Moscow-Helsinki-Toulouse Artikkeli: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää Artikkeli: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä
Päivitys 21.8: Lisätty video neljännestä lentosarjasta.
|
|||