A350 XWB laskeutuu Helsinki-Vantaalle ensikerran 12. elokuuta - Route Proving -lennot käynnistyvät

A350_XWB_MSN005_-TRIP_1_TAKE_OFF-1Odotettu Helsinki-Vantaan liikenteen sekoittaja Airbus A350 XWB saapuu Helsinki-Vantaalle elokuussa. Finnair vahvisti koneen saapuvan Helsinki-Vantaalle 12. elokuuta noin kello 18.00. Airbus kiertää MSN5-koneellaan maailmanympäri Route Proving -lennoilla, joiden aikana koneen toimivuutta selvitetään erilaisissa lentoasemaympäristöissä.

Airline1 - lennolla maailman ympäri

A350_XWB_MSN005_-TRIP_1_-_BEFORE_TAKE_OFF-1

Route Proving -lennoilla A350 XWB -konetta operoidaan kuten normaalissa lentoyhtiökäytössä. Lentoja kerätään noin 200 tunnin verran kolmen viikon aikana.

Lentosarjan aikana MSN5-koelentokone (F-WWYB) lentää maailman ympäri vieraillen kaikkiaan ainakin 12 maassa. Koneyksilö teki ensilentonsa 20. kesäkuuta 2014. MSN5 on toinen matkustamolla varustettu koelentokone ja siihen on asennettu 42 business-luokan ja 223 turistiluokan paikkaa.

Airbusin A350 XWB-koneen suunniteltu reitti tulee kulkemaan 14 lentoaseman kautta sekä A350_FLT_wview_3pohjoisnavan ylitse. Helsinki-Vantaa on kohdelistalla viimeisenä ja sen odotetaan saapuvan 12. elokuuta noin kello 18.00. Nykyisten suunnitelmien mukaan koneen on määrä yöpyä Helsinki-Vantaalla ja matka jatkuisi kohti Toulousea vasta 13. elokuuta.

Airbus on lentänyt A350-koneen koelento-ohjelmassa viidellä koneella 540 lennon aikana kaikkiaan 2250 lentotuntia. Kokonaisuudessaan koelento-ohjelma käsittää noin 2500 lentotuntia.

A350_XWB_route_proving_map_1"Lento-ohjelma sisältää ainakin seuraavat kohteet: Australia, Uusi-Seelanti, Kiina (Hong Kong), Singapore, Chile (Santiago), Brasilia, Kanada, Venäjä (Moskova), Etelä-Afrikka, Saksa, Suomi (Helsinki) ja Qatar (Doha). Näiden jälkeen kone palaa takaisin Ranskan Toulouseen", kertoi Airbusin koelento-operaatioista vastaava koelentäjä ja lentokapteeni Fernando Alonso Lentoposti.fi:lle Farnborouhg'ssa 22. heinäkuuta.

Lentoposti.fi kertoi koneuutuuden tulosta Helsinki-Vantaalle ensimmäisen kerran jo kesäkuussa uutisessaan: Airbus A350 XWB sekoittanee Helsinki-Vantaan elokuussa ja uudelleen heinäkuussa uutisessaan: A350 XWB valmistautuu Route Proving -lentoihin - kohdelistalla odotetusti Helsinki-Vantaa


Maailman ympäri operoidaan neljälle eri lennolla:

Airbus_Frank_Chapman_A350_cockpit_1Lentosarja 1: Toulouse-Iqaluit-Frankfurt-Toulouse 

Lentosarja 2: Toulouse-Hong-Kong-Singapore-Hong-Kong-Toulouse (Hong Kong to Singapore useamman kerran)

Lentosarja 3: Toulouse-Johannesburg-Sydney-Auckland-Santiago de Chile-Sao Paulo-Toulouse

Lentosarja 4: Toulouse-Doha-Perth-Doha-Moscow-Helsinki-Toulouse

Lue tarkemmin koelento-ohjelmasta ja Airline 1 -toiminnasta ja Lentoposti.fi:n kokemuksista konetyypin ensimmäisellä varsinaisella matkustajalennolla:

Artikkeli: A350 XWB - koelennoilla kohti tyyppihyväksyntää

Artikkeli: Raportti: uuden A350 XWB:n ensimmäinen matkustajalento Pyreneiden yllä


Helsinki-Vantaan ympäristö voi ruuhkautua


A350_XWB_MSN005_take_off_2Helsinki-Vantaan ja lentoaseman ympäristön voi odottaa ruuhkautuvan koneen vierailun aikaan.

Edellinen todella harvinainen vieras laskeutui Helsinki-Vantaalle syyskuussa 2010, kun Lufthansan jättimäinen Airbus A380 sekoitti koko lentokentän toiminnan.

Yleisöryntäys yllätti kaikki ja useat kadut - mukaan lukien Tuusulan moottoritie - muuttuivat tukkoiseksi pysäköidyistä autoista. Lue myös artikkeli: A380 ruuhkautti lentoaseman ympäristöineen

Finavia pyytääkin elokuussa paikalle saapuvaa yleisöä pysäköimään autonsa liikennesääntöjen mukaisesti, jotta ne eivät tuki muuta liikennettä katselupaikkojen läheisyydessä.

Parhaat paikat koneen katseluun löytyvät Ruskeasannantieltä lähellä vanhaa siunauskappelia sekä Tullimiehentien kallioilta.

Finavia tiedottaa laskeutumiseen käytettävän kiitotien ja tarkan pysäköintipaikan myöhemmin.


Ensimmäinen kone Finnairin laivastoon syksyllä 2015

A350-900_airbusFinnair vastaanottaa A350 XWB -koneen laivastoonsa ensimmäisenä eurooppalaisoperaattorina syyskuussa 2015. Maailmanlaajuisesti Finnain on konetyypin kolmas operaattori. Kaikkiaan yhtiö on tilannut 11 A350 XWB -konetta joiden lisäksi on olemassa optiot kahdeksaan lisäkoneeseen. Ensimmäinen Finnairille toimitettava koneyksilö on MSN18.

Koneiden koko kasvaa, sillä Airbus A350-900 -koneiden siivenkärkiväli on 64,75 metriä ja Finnairin nykykaluston Airbus A330-300 -koneissa se on 60,3 metriä.

Uusien koneiden tulo aiheuttaa toimia myös Finavialle, joka laajentaa asematasoa lisääntyvän kaukoliikennelaivaston tarpeisiin. Linkki asematason uudistamis-uutiseen jutun lopussa.

Lue myös: