Airbus A400M muuntautuu sammutuslentokoneeksi - uusi järjestelmä koelentovaiheessa

A400M_firefight_1Airbus on suorittanut heinäkuussa 2022 Espanjan Guadalarajassa koelentoja A400M -sotilaskuljetuskoneella, jonka rahtitilaan on asennettu siirrettävä metsä- ja maastopalojen sammutukseen soveltuva kontti. Tavoitteena on kehittää ratkaisu, joka laajentaisi A400M -koneen suorituskykyvalikoimaa.

Päiväolosuhteissa suoritetun koelentosarjan aikana A400M Atlas -sotilaskuljetuskoneelle lennettiin pudotusten aikaan 150 jalan eli noin 45 metrin korkeudessa 125 solmun nopeudella.

A400M_ohjaamo_1A400M -koneen rahtitilaan oli asennettu 20 tonnin vetoinen vesitankkijärjestelmä, jonka sisältö voidaan pudottaa maastoon jopa alle 10 sekunnissa. Vesi purkautuu tankista kahden luukun kautta putkistoon ja ulos kuljetuskoneen takarampilta.

Tavoitteena on varmentaa vesitankkiprotyypin kapasiteettia ja pudotusnopeutta sekä mahdollistaa A400M -koneelle uudenlainen suorituskyky. A400M -koneen matalalento-ominaisuudet ja liikehtimiskyky hitaalla nopeusalueella mahdollistaa tarkat pudotukset.

A400M_hold_1Airbusin A400M -koneeseen kehittämä palosammutusjärjestelmä on ns. RORO-ratkaisu (roll-on/roll-off), joka ei vaadi mitään modifikaatioita itse koneeseen. Palonsammitusjärjestelmä on siis asennettavissa mihin tahansa A400M -koneeseen, joka mahdollistaa nopean reagoinnin maastopalotilanteissa.

Airbusin tavoitteena on kehittää järjestelmästä tuotantoversio sekä arvioida myös mahdollisuuksia yöaikaiseen toimintaan, joka toisi uudenlaista tehokkuutta palontorjuntatehtäviin.

A400M_hold_2Sammutusjärjestelmän prototyypin kehitys ja koelennot toteutettiin läheisessä yhteistyössä Espanjan ilmavoimien, eurooppalaisten pelastuspalveluviranomaisten ja Espanjan ympäristöministeriö MITECOn kanssa.

"Palontorjuntajärjestelmän kehittäminen on olennainen osa siirtymistä kohti turvallisemman maailman luomista. Uskomme vahvasti, että A400M-koneilla voi olla keskeinen rooli taistelussa yhä kasvavaa maastopalojen aiheuttamaa uhkaa vastaan”, sanoi Airbus Defense and Spacen toimitusjohtaja Mike Schoellhorn.

Airbus on saanut A400M Atlas -kuljetuskoneista 176 tilausta ja niistä on toimitettu asiakkaille jo 109 koneyksilöä. A400M on suunniteltu taktiseen ja strategiseen ilmakuljetukseen sekä ilmatankkeriksi. Koneen rahtitilan vetoisuus on 340 kuutiometriä ja hyötykuormaa se voi kuljettaa jopa 37 tonnia.
A400M_kiinnitysA400M_tow_1