Suomalainen ilmailijoiden suosima Aviamaps-palvelu saa osin virallisen statuksen lennonsuunnittelussa 19. marraskuuta 2019. Tuolloin Aviamaps korvaa AIS-ilmailutiedotuspalvelussa aiemmat ilmatilanhallintaan liittyvät AUP/UUP ja NAV WRNG -karttatuotteet. Aviamaps on vuonna 2018 perustettua palvelu, jonka taustalla on yleisilmailija Juha Lindstedtin halu koota monesta lähteestä haettava tieto yhdeksi selkeäksi kokonaisuudeksi. Nykyisin Aviamapsin tiimissä on mukana jo useampi henkilö, joilla on taustaa myös lennonvarmistuksen, yleisilmailun ja dronetoiminnan osalta. Nyt toimintaa ollaan kaupallistamassa, mutta palvelu tulee pysymään jatkossakin kaikille avoimena. Ensimmäinen askel sen osalta on virallisen statuksen saavuttaminen ANS Finlandin kanssa solmitulla sopimuksella, joka koskee ilmatilan käyttösuunnitelman eli AUP/UUP (Airspace Use Plan ja Updated Airspace Use Plan) ja NAV WRNG -tietoja. Lennonvarmistusyhtiö ANS Finland julkaisi 7. marraskuuta ilmailutiedotusjärjestelmässä Aviamapsin saavan virallisen statuksen tarjoamalleen AUP/UUP + NAV WRN -palvelulle. "Meillä ANS Finlandissa on jo noin vuoden verran ollut käynnissä prosessi, jossa on haluttu kehittää oman palvelun karttatuotteita. Tarjolle oli tullut myös valmis palvelu ja päädyimmekin aloittamaan yhteistyön Aviamapsin kanssa. AIS.fi -verkkosivulle tullaan nykyisten AUP/UUP ja NAV WRNG linkkien paikalle vaihtamaan linkit Aviamapsiin", kommentoi ANS Finlandin ilmatilahallintayksikön päällikkö Sami Fabritius Lentoposti.fi:lle. Lennonvarmistusyhtiö huomauttaa kuitenkin, että Aviamaps AUP/UUP + NAV WRNG -kartta on informatiivinen eikä vapauta käyttäjää vastuusta tutustua tarvittaviin NOTAM ja AUP/UUP -tietoihin. Palvelusopimuksen myötä ANS Finland tarkistaa päivittäin, että palvelun tiedot ovat oikeita ja kunnossa. Ainoa virallinen tieto on edelleen tarjolla vain lentotiedotuspalvelussa. Aviamaps tarjoaa ainoana Suomessa kattavan, ajantasaisen ja nykyaikaisen digitaalisen ilmailukartta-alustan. Se sisältää ilmailukartan, dronekartan, AUP/UUP ja NAV WRNG -tiedot. Palvelua käytetään informatiivisena tiedonlähteenä nykyisin lennonjohdoissa, Finnhemsillä, lentopelastustoiminnassa, lentokoulutusorganisaatioissa sekä yleisilmailijoiden keskuudessa. Useat droneoperaattorit kuuluvat myös Aviamapsin käyttäjäkuntaan. Useat tekevät sen kautta lennätysilmoituksia. Palvelu oli käytössä myös Suomessa ja Virossa toteutun GOF U-space -hankkeen aikana sekä edelleen erinäisissä D-alueanomusprosesseissa. Muita todennäköisiä palvelun käyttäjiä ovat mahdollisesti myös Rajavartiolaitos ja Ilma- sekä Maavoimat. Myös Poliisi käyttää Aviamapsia tehden dronelennätysilmoituksia. Yksi palvelun erikoisuus on helikopteritoimijoille suunnattu osuus, josta saa näkyville kaikki sähkölinjat mukaanlukien siis pienemmätkin linjat. Palvelua kehitetään jatkuvasti ja parhaillaan käynnissä on GAFOR-sääsanomien poistumisten myötä uusien LLF-alue-ennusteiden tuominen Aviamapsiin. Myös NOTAM-sähkeet ovat uudistumassa jollain aikavälillä. Ne aiheuttavat vapaalla muotoilullaan välillä korjattavaa palvelussa. Avimapsin tiimi onkin tehnyt niiden osalta erillisiä varmistuksia, jotta tieto on oikeaa. Tärkeimpiä notam-sähkeitä on pyritty yhteisnäistämään yhdessä ANS Finlandin kanssa. Aviamaps hakee automaattisesti tietoja ANS Finlandin AIS-palvelun bulletiineistä, Eurocontrollin NOP-palvelusta sekä EAD-tietokannoista. Ilmatilamuutokset näkyvät Aviamaps-palvelussa lähes viiveettä, koska kaikki tarjolla oleva tieto notamit mukaanlukien haetaan vain muutaman minuutin välein. Palvelu kokoaa siis yhteen monesta paikasta haettavan tiedon ja esittää sen selkeästi graafisessa muodossa. Aviamaps on saanut Suomen Ilmailuliiton pronssisen ansiomerkin siviili-ilmailun hyväksi tehdystä työstä. Päivitys 8.11. klo 15.00: Lisätty kappale, jossa kerrotaan droneoperaattoreiden käyttävän Aviamapsia lennätysilmoitukseen ja D-aluehakemuksissa.
|
|||