Uusi suurempi Beluga XL perustuu A330-200 -rahtikoneen rungolle, joka on jo rakenteellisesti vahvistettu. Tämä rungon ydinosa valmistui joulukuussa ja se odottaa seuraavaksi eturungon ja pyrstön osien asennuksia vuoden 2017 aikana. Nykyiseen A330-koneeseen perustuvan Beluga XL:n eturungon ns. kupla on kuusi metriä pidempi ja metrin leveämpi, kuin nykyisen Beluga ST Super Transporterin, joka perustuu A300-600-koneeseen.
Stabiliteettiasiat johtivat myös korkeusvakaajien päivittäimiseen. Niitä on jatkettu metrillä molemmille puolille. Lisäksi korkeusvakaajan päissä olevat evät ovat metrin korkeammat kuin alkuperäisessä Beluga ST:ssä. Edellisten lisäksi stabiliteettia on parannettu takarunkoon asennettavin alaevin.
Seuraavat kuusi kuukautta kone on maakokeissa sekä moottoreiden asennuksessa. Koneeseen asennetaan kaksi Rolls-Royce Trent 700 -moottoria, jotka molemmat tuottavat 316 kN:n työntövoiman.
Suuremman Belugan tarve on todellinen, kun Airbus on nopeuttamassa A350 XWB -ohjelman tuotantonopeutta. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen Belugaan mahtuu vain yksi siipi. Ensimmäiset kaksi suurempaa koneyksilöä tarvitaankin juuri tuotannon nopeuttamiseen.
Viisi valmistettavaa Beluga XL -kuljetuskonetta tuovat 30 prosentin kapasiteettilisäyksen nykytilanteeseen verrattuna. Lue myös:
|
|||