Viisi uutta massiivista Beluga-rahtaria - perustuvat Finnairinkin käyttämään A330-koneeseen

beluga_a330_airbusAirbus on sunnittelee ja rakentaa viisi uutta A330-matkustajakoneeseen perustuvaa Beluga-rahtikonetta. Taustalla on uusien A350 XWB -koneiden sekä muiden tuotanto-ohjelmien tahdin kiihdyttäminen. Nykyinen Beluga-kalusto perustuu Airbusin ensimmäiseen A300-koneeseen.

Ensimmäinen uusista Beluga-koneista saadaan liikenteeseen vuoden 2019 puolivälissä. Sitä varten A330-koneeseen tulee normaalisti matkustajakäytössä olevan kannen alle laskettu ohjaamo ja katoltaan korotettu rahtitila. Myös koneen takaosa korkeusperäsimeen liittyvien uusien sivuvakaajaevien kanssa on erilainen.

Nykyisiä Beluga-koneita käytetään rinnan uusien kanssa. Ne siirretään asteittain eläkkeelle vuoteen 2025 mennessä.

Airbus on jo käynnistänyt Fly 10000 -hankkeen, jolla tähdätään nykyisten Beluga-koneiden kapasiteetin kaksinkertaistamiseen vuoteen 2017 mennessä. Nykyinen kuljetuskyky ei kuitenkaan riitä kattamaan uusien lentokoneiden tuotannon tarpeita.

Beluga2_2Airbus A300-600ST Super Transporter, lempinimeltään Beluga (kuvassa vasemmalla), on Airbusin väline lentokoneiden suurten komponenttien kuljettamiseen Euroopassa sijaitsevien eri tuotantolaitosten välillä.

Tämä lentokoneen koneen runko-osien ja siipien joustava kuljettaminen lyhyellä toimitusajalla on yksi Airbusin tuotannon kulmakivistä.

Uudet kuljetuskoneet perustuvat samaan Airbus A330 -koneeseen, jota Finnairkin käyttää laajarunkoreiteillään. Aiemman muunnoksen pohjana käytettyä A300-konetta operoi Suomessa ensin Karair ja myöhemmin myös Finnair lomalentoreiteillään.

Myös Boeingilla on käytössä vastaavia 747-400-koneista modifioituja 787 Dreamliner -koneiden osien kuljetukseen tarkoitettuja Large Cargo Freightereitä eli Dreamlifter-koneita

Alkuperäisen Belugan ensimmäinen oikea rahtilento lähti Suomesta

beluga_helsinkivantaaKoelentovaiheessa 90-luvulla A300-600ST Belugalla lennätettiin testimielessä Airbusin runkolohkoja. Ensimmäisen "oikean" hyötykuormansa se kuitenkin haki Suomesta ja Helsinki-Vantaan lentoasemalta.

Pariisin ilmailunäyttelyssä mukana ollut Airbus A300-600ST Beluga kävi Suomessa noutamassa korjaukseen lentokonehallia päin rullatun ja pahoin vaurioituneen Karairin ATR 72 -koneen (OH-KRF).

Beluga laskeutui Helsinki-Vantaalle 1. heinäkuuta 1995. Tuolloin vielä koelento-ohjelmassa mukana ollut kone lensi valmistajan rekisterillä F-WAST. Eturungossa oli myös juuri päättyneen Paris Air Show'n esiintyjänumero 58 (myöhemmin koneyksilö sai rekisterin F-GHGK).

ATR 72:n lastaus Belugan ruumaan tehtiin Finnairin Leko 7 -hallissa (kuva yllä). Kone kuljetettiin siipi irrotettuna valmistajatehtaalle korjattavaksi. ++

Lue myös: