Airbusin uusi kuljetuskone Beluga XL (A330-700) tulee olemaan oikea ilmojen hymynaama, kun sen eturunkoa tulee koristamaan leveä hymy ja molemmissa kyljissä on vielä suuret silmät. Uuden sukupolven valkoinen valas perustuu A330-200 -koneeseen ja tulee käyttöön vuonna 2019. Hymynaama valikoitui tulevan rahtikoneen tunnukseksi, kun Airbus kysyi asiaa työntekijöiltään. Kaikkiaan maalausvaihtoehtoja oli kuusi, joista toteutettava vaihtoehto nousi esiin ylivoimaisena voittajana. Leveää hymyä ja valaan silmiä ehdotti yli 40 prosenttia työntekijöistä. Airbusin uusi viiden Beluga XL -koneen laivasto kasvattaa kuljetuskapasiteettia nykytilanteeseen verrattuna 30 prosenttia. Beluga XL voi kuljettaa ruumassaan A350-1000 -koneen molemmat siivet, kun nykyiseen A300-600 Beluga ST Super Transporteriin mahtuu vain yksi siipi. Koneita käytetään suurten osien kuljetukseen Airbusin Euroopan tuotantolaitoksilta loppukokoonpanolinjoille Ranskaan, Saksaan ja Espanjaan. Beluga XL:n kantama on 2200 merimailia ja hyötykuormaa voidaan kuljettaa 52 tonnin verran. Koneen MTOW on 227 tonnia ja maksimilaskupaino 187 tonnia. Ensimmäisen koneyksilön (A330-700, msn1824) kokoonpano alkoi tammikuussa 2017. Ensimmäiset suuremmat Beluga XL:n osat saapuivat Toulousen kokoonpanolinjalle 12. huhtikuuta maantiekuljetuksella. Jättirekat kuljettivat kolme takarungon paneelia viisi yötä kestäneellä matkalla Aernnovan tehtailta Pohjois-Espanjasta. Kokoonpanotyö kestää puolitoista vuotta ja ensilennon on määrä tapahtuva vuoden 2018 puolivälissä. Uusi Beluga XL on kuusi metriä aiempaa versiota pidempi ja metrin leveämpi. Koneen kokonaispituus on 63,1 metriä ja siipien kärkiväli 60,3 metriä. Muita näkyviä muutoksia Beluga XL:n ja ST:n välillä ovat suurempi selkäevä, joka yhdistyy sivuvakaajaan. Lue myös:
|
|||