Huhtikuussa 2018 Southwest Airlinesin Boeing 737-700 -koneen (N772SW) CFM-56 -moottori tuhoutui ilmassa lennolla 1380. Tapahtumaketju johti myös yhden matkustajan kuolemaan. Nyt NTSB suosittaa moottorin suojarakenteiden uudelleen suunnittelua ja vaihtamista kaikkiin noin 6700 Boeing 737 NG -koneeseen. "Onnettomuus osoittaa sen, että puhaltimen siipi voi hajota ja irrota toisin kuin moottorin tyyppihyväksyntää varten tehdyissä kokeissa on arvioitu. On tärkeää tehdä puhaltimen siiville parempia kuin rutiininomaisia tarkastuksia. Moottorin osien kestävyys tulee varmistaa", kommentoi NTSB:n johtaja Robert Sumwalt. New Yorkin La Guardiasta 17. huhtikuuta 2018 ilmaan nousseen Boeing 737-700 -koneen vasen moottori hajosi ilmassa vain noin puolen tunnin lennon jälkeen lentopinnalla 320. Moottorin osia irtosi lentokoneesta ja putosi maahan ja osa moottorista irronneista osista osui koneen runkoon rikkoen matkustamon ikkunan. Se johti äkkinäiseen paineistuksen menetykseen ja yhden matkustajan kuolemaan. Myös korkeusvakaaja vaurioitui moottorista sinkoutuneista osista. Ohjaajat tekivät hätälaskun Philadelphiaan. Koneessa oli 144 matkustajaa ja viisi miehistön jäsentä. NTSB:n mukaan syynä oli todennäköisesti metallin väsyminen, jonka seurauksena puhaltimen siipi hajosi. Irtoaminen rikkoi moottorin suojakuorirakenteen. Tutkimusten mukaan kyseisen puhaltimen siiven vauriot olisivat voineet alkaa jo vuonna 2012. Kyseisessä moottorityypissä on 24 puhaltimen siipeä. Niistä numero 13 murtui tyvestään ja rikkoi moottorin rakenteen. CFM56-7B -moottori ja Boeing 737-700 -kone on tyyppihyväksytty vuosina 1996 ja 1997. Tuolloin suoritetuissa kokeissa puhaltimen siiven irtoamisen vaikutuksia selvitettiin erilaisessa irtoamiskulmassa kuin kyseisessä onnettomuudessa. Yläsektorin sijaan alaspäin lähtenyt puhaltimen siipi rikkoikin rakenteita. NTSB suosittaa Yhdysvaltain ilmailuviranomaista FAA:ta vaatimaan Boeingilta merkittäviä toimia turvallisuuden parantamiseksi. Amerikkalaisvalmistajan tulee selvittää puhaltimen siiven vaikutukset kriittisiltä irtoamiskohdilta ja suunnitella uudelleen CFM56-7B -moottoreiden suojarakenteet kaikissa Boeing 737 NG -koneissa. Uudet rakenteet on sen jälkeen asennettava uusiin koneisiin sekä kaikkiin vanhoihin jo lentäviin 737 NG -koneisiin. Niitä on kaikkiaan noin 6700 kappaletta. CFM56-7B -moottori on siis hyvin laajasti käytössä ympäri maailmaa ja myös Suomessa. Näillä noin 14 600 moottorilla on lennetty turvallisesti yli 20 vuoden ajan noin 400 miljoonaa lentotuntia. Niiden aikana on tapahtunut kaksi täydellistä moottoririkkoa. Niistä aiempi tapahtui vuonna 2016 myös Southwestin koneelle. Aiemman tapauksen jälkeen FAA on jo vuonna 2017 antanut lentokelpoisuusmääräyksen koskien CFM56-7B -moottoreiden puhaltimen siipien kestävyyttä. Moottorivalmistaja CFMI on General Electricin ja ranskalaisen Safranin yhteisomistuksessa. Kaikkiaan NTSB antoi seitsemän turvallisuusuositusta. Niistä viisi oli FAA:lle yksi EASA:lle ja yksi Southwest Airlinesille. Lue myös:
|
|||