Boeing ja Yhdysvaltain Ilmavoimat ovat lentäneet uuden KC-46A Pegasuksen ensimmäisen ilmatankkauskontaktin. Pegasuksen ilmatankkauspuomi oli erittäin stabiili polttoaineensiirron aikana. Koelennolla tankkerista siirrettiin 20 000 jalan korkeudessa runsaat 700 kiloa kerosiinia F-16 -hävittäjään. Kaikkiaan 5 tuntia ja 43 minuutin kestäneen lennon aikana Boeingin ja Yhdysvaltain Ilmavoimien ilmatankkausoperaattorit lensivät useita kontakteja Lockheed Martin F-16 -hävittäjän kanssa. Koelento vahvisti tankkausjärjestelmän olevan valmis polttoaineen siirtoihin. Boeing KC-46A -monitoimitankkeri on suunniteltu Yhdysvaltain ilmavoimien käyttöön ja se voi tankata kaikkia liittolaismaiden ilmatankkauskykyisiä koneita. Lisäksi koneella voidaan kuljettaa matkustajia ja rahtia. Osana vuonna 2011 saatua sopimusta Boeing kehittää Yhdysvaltain Ilmavoimille uuden sukupolven ilmatankkeria. Yhtiö rakentaa aluksi neljä koekonetta. Kaksi niistä on 767-2C -koneita, joita ei varusteta ilmatankkauskyvyllä. Kaksi koneista on varsinaisia KC-46A -ilmatankkereita. Nyt tehty onnistunut ilmatankkauskontakti on iso askel kohti valmistuspäätöstä. Kaikkiaan Boeingin odotetaan rakentavan 179 KC-46 -konetta Yhdysvaltain Ilmavoimien käyttöön ja korvaamaan vanhentuvaa Boeing KC-135 Stratotanker -laivastoa. Uusi tankkauskone perustuu Boeing 767-200ER -koneeseen, jonka runkoa on käytetty matkustaja- sekä rahtiliikenteessä. Ensimmäinen Boeing 767 teki ensilentonsa vuonna 1981. Ensimmäisen tankkauskontaktin onnistuneesti suorittanut KC-46A kohtaa pian myös muita konetyyppejä kuten C-17, F/A-18, A-10 ja AV-8B. Myös EMD-2 nimellä tunnettu tankkeri teki ensilentonsa 25. syyskuuta 2015 ja on sen jälkeen suorittanut jo 32 koelentoa. Ilmatankkeriohjelman ensimmäisen koelentokone EMD-1 (767-2C) on lentänyt jo yli 260 koelentotuntia joulukuussa 2014 tapahtuneen ensilentonsa jälkeen. Kaksi muuta koelentokonetta EMD-3 ja EMD-4 aloittavat koelennot kuluvan vuoden aikana. Yhdysvaltojen uuden ilmatankkauskoneen valinta oli jo vuonna 2008 päätymässä Airbus A330 -koneeseen perustuvaan MRTT-versioon (Multi Role Tanker Transport). Silloisen EADS:n ja Northrop Grummanin yhteishanke tunnettiin ensin tyyppinimellä KC-30 ja myöhemmin USAF:n tunnuksella KC-45A. Lopulta monivaiheisen prosessin jälkeen päädyttiin kuitenkin kotimaiseen Boeingin koneeseen. Lue myös:
|
|||