Yhdysvaltain ilmavoimat lähettänyt Boeingille tarjouspyynnön presidentin uusiin lentokoneisiin tarvittavien muutoksien tekemisestä. Tarjouspyyntö sisältää yksilöllisen suunnittelun ja muutosten toteuttamisen kahteen 747-8 -koneeseen, joiden on määrä taata Yhdysvaltain presidentin maailmanlaajuinen ilmakuljetusky vuodesta 2024 alkaen. Kolmas kone on edelleen tulevaisuuden harkintalistalla. Ilmavoimien RFP (Engineering Manufacturing and Design) osalta julkaistiin Yhdysvaltain puolustusministeriön myöntämän luvan jälkeen. Hankkeessa edetään tarkoituksella askel-askeleelta, jotta ohjelman riskit ja kustannukset pysyisivät kurissa. -tarjouspyyntö EMD:n (Kustannusten säästämiseksi Boeing muuntaa FAA:n tyyppihyväksymän 747-8 -koneen vastaamaan presidentillisten operaatioiden vaatimuksia. Tarvittavia muutoksia tehdään mm. koneen sähkö- ja kommunikaatiojärjestelmiin. Lentokoneeseen rakennetaan edustusluokan matkustamosekä sekä tilat lääkinnän ja sairaanhoidon tarpeisiin ja omasuojajärjestelmä Presidentin nykyisten VC-25A -koneiden korvaamiseen tähtäävän PAR-ohjelman (Presidential Aircraft Recapitalization) on määrä tuoda palvelukseen uudet koneen vuonna 2024. Käytössä olevat Air Force One -koneina tunnetut VC-25A:t pohjautuvat Boeingin 747-200B -rungoille, jotka ostettiin vuonna 1987. Ne otettiin käyttöön vuonna 1990. Air Force One ei kuitenkaan ole koneen virallinen nimi vaan presidenttiä kuljettavan koneen käyttämä radiokutsu Nykylaivaston ylläpitokustannukset ovat nousussa puuttuvien ja vaikeasti saatavien varaosien takia, joita vaaditaan FAA:n lentokelpoisuuden säilyttämiseksi. Raskashuollot kestävät nykyisin jo yli vuoden, joka vähentää merkittävästä koneen saatavuutta presidentin käytön tarpeisiin. Kyseessä on ensimmäinen sopimus nykyisten kahden VC25A -koneen korvaamiseen tähtäävässä Presidential Aircraft Recapitalization (PAR) -ohjelmassa. Lue myös:
|
|||