Ensimmäinen Boeing T-7A Red Hawk USAF:n koelentokäyttöön Edwardsin lentotukikohtaan

T7A_Edwardsiin_1Ensimmäinen Boeingin ja Saabin yhteistyössä kehittämä ja valmistama uuden sukupolven Boeing T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskone on saapunut Yhdysvaltain ilmavoimien USAF:n koelentokäyttöön Edwardsin lentotukikohtaan. Tämä ikääntyvät T-38 Talonit korvaava konetyyppi tulee toimimaan USAF:n tulevaisuuden hävittäjä- ja pommikonelentäjien koulukoneena. T-7A on yksi vaihtoehto myös Suomen ja Ruotsin ilmavoimien tuleviin tarpeisiin ja aseistettuna versiona se voisi korvata myös USAF:n ikääntyviä F-16 -hävittäjiä.

Yhdysvaltain ilmavoimien uudeksi suihkuharjoituskoneeksi kehitetty T-7A Red Hawk korvaa lentokoulutuksessa ikääntyvät T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet. Boeing sai vuonna 2018 9,2 miljardin dollarin arvoisen sopimuksen 351 T-7A -suihkuharjoituskoneen, 46 simulaattorin ja tukijärjestelmien toimittamisesta USAF:lle.

T7A_simu_1Ensimmäinen T-7A on 8. marraskuuta siirtolennetty Boeingin St. Louisin tehtaalta noin 2200 kilometrin päähän Kaliforniaan USAF:n Edwardsin lentotukikohtaan. Boeingin ja USAF koelentäjien Edwardsiin siirtolentämä APT-2 -koneyksilö on ensimmäinen valmistunut sarjatuotantokone.

Siirtolennolla tehtiin välilaskut ilmavoimien tukikohtiin Oklahomassa, New Mexicossa sekä Arizonassa. Tankkausten lisäksi välilaskupaikoissa esiteltiin uutta suihkuharjoituskonetta tukikohtien henkilöstölle.

Edwardsissa USAF:n koelentäjät aloittavat koneyksilöllä uuden vaiheen koelento-ohjelmassa. Nyt ilmavoimien koelentäjät pääsevät perehtymään konetyyppiin entistä laajemmin sekä varmistamaan koneen suorituskykyjä. Boeingin odotetaan toimittavan USAF:lle Edwardsiin lisää T-7A -koneita vielä kuluvan vuoden aikana.

Noin 12 kuukautta kestävän koelentovaiheen aikana koneesta odotetaan tulevan vastaan löydöksiä, jotka USAF:n T-7A -ohjelmajohtaja eversti Kirt Cassellin mukaan ratkotaan nopeasti.

Syyskuussa 2023 USAF vastaanotti ensimmäiset viisi EMD-vaiheen (Engineering, Manufacturing and Development) T-7A -suihkuharjoituskonetta. Ne liittyvät koelento-ohjelmaan, jota oli aiemmin suoritettu yli 500 lentotuntia kahdella valmistajan omistamalla koneyksilöllä.

T7A_USAF_2Suihkuharjoituskonehanke on reilut kaksi vuotta myöhässä mm. heittoistuinongelmien seurauksena. Boeingin odotetaan nykyaikataulun mukaan aloittavan ensimmäisen pienemmän sarjatuotantoerän valmistamisen vuonna 2024, jonka myötä USAF saisi ensimmäiset uudet T-7A -koneet käyttöönsä vuonna 2025. Alustava operatiivinen kyky uudelle suihkuharjoituskoneella on määrä saavuttaa vuoden 2027 aikana.

USAF tulee käyttämään T-7A -suihkuharjoituskoneita noin 40 vuotta ensisijaisesti koulutuskäytössä, joka tähtää lentäjien sujuvaan siirtymiseen Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjien sekä tulevan Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.
 
Yhdysvaltain ilmavoimat on kuitenkin nostanut esiin myös suihkuharjoituskoneen aseistamisen. Näin se voisi F-7 -koneena korvata myös ikääntyviä F-16 -hävittäjiä. T-7A -ohjelman tässä vaiheessa keskitytään kuitenkin konetyypin koulukoneversion valmiiksi saattamiseen.
 
Boeingin ja Saabin yhteishankkeena kehittämälle suihkuharjoituskoneelle on siis tarjolla merkittävät markkinat. Konetyyppi on varteenotettava vaihtoehto myös Suomen Ilmavoimien seuraavaksi suihkuharjoituskoneeksi BAE Systems Hawkien elinkaaren päättyessä. Hawkien odotetaan palvelevan Suomen ilmavoimien koulutuskäytössä aina 2030-luvun lopulle saakka. T-7A on todennäköinen hankinta myös Ruotsin ilmavoimille Saab 105 -koneiden korvaajaksi.

Lue myös: