Rungon takaosan valmistaminen ja toimittaminen on uusin virstanpylväs Saabin osuudessa T-7A Red Hawk ‑suihkuharjoituskoneen suunnittelemisesta ja kehittämisestä Yhdysvaltain ilmavoimille. Saab kertoo toimituksen tapahtuneen 15. huhtikuuta 2021 Saabin Linköpingin tehtaalta Boeingille Missourin St. Louisiin Yhdysvaltoihin. EMD-tuotantovaiheen päättyessä noin vuosina 2023-2024 siirrytään ensimmäiseen LRIP (Low Rate Initial Production) -vaiheeseen. EMD-vaiheen jälkeen Saabin uusi tehdas Yhdysvalloissa Indianan West Lafayettessa aloittaa Saabin vastuulla olevan rungon takaosien valmistuksen T-7A-ohjelman tarpeisiin.
Boeing ja Saab solmivat sopimuksen uuden suihkuharjoituskoneen kehittämisestä solmittiin vuonna 2013. Alkuvaiheessa Boeing T-X -nimen saaneen konetyypin ensilento tapahtui vain kolme vuotta tämän jälkeen joulukuussa 2016. Sittemmin Yhdysvaltain seuraavan suihkuharjoitushävittäjäkisan voittaneen konetyypin nykyinen nimi on T-7A Red Hawk. T-7A Redhawk on ensimmäinen USAF:n ns. eSeries-ratkaisu eli suunniteltu täysin digitaalisesti ja rakennettu virtuaalisesti ennen koneen nousua taivaalle. Uusi suihkuharjoituskone siis eteni digitaalisesta suunnittelusta vahvistetuksi konseptiksi ja edelleen ensilennolle vain 36 kuukaudessa. Jatkossa tällä tavoin on määrä kehittää lentokoneita, aseita ja satelliitteja (ePlanes, eWeapons ja eSatellites).
USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tuleva Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin. Boeing T-X:n on määrä toimia USAF:n koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan. Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC-kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä. Lue myös:
|
|||