USAF:n koelentäjä ensimmäistä kertaa uuden T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskoneen ohjaimissa

T7A_USAF_2Yhdysvaltain ilmavoimien 416. koelentolaivueen koelentäjä majuri Bryce Turner suoritti ensimmäisenä USAF:n lentäjänä koelennon ilmavoimien tulevalla T-7A Red Hawk -suihkuharjoituskoneella. Tämä Boeingin ja Saabin yhteistyössä kehittämä uuden sukupolven  suihkuharjoituskone valmistaa tulevaisuuden ohjaajat viidennen ja kuudennen sukupolven sotilasilma-alusten ohjaimiin. Konetyyppi on yksi vaihtoehto myös Suomen ja Ruotsin tarpeisiin.

Boeingin tehtailta St. Lousista nousi 28. kesäkuuta ilmaan koelento T-7A Red Hawk EMD-koneella (Engineering Manufacturing and Design) ja ohjaimissa oli ensimmäistä kertaa tulevan asiakkaan eli Yhdysvaltain ilmavoimien koelentäjä. Tähän taakka koelentoja ovat suorittaneet Boeingin koelentäjät.

T7A_USAF_1Kaksipaikkaisen suihkuharjoituskoneen ohjaimissa oli USAF:n majuri Turnerin lisäksi Boeingin T-7 -ohjelman pääkoelentäjä Steve Schmidt. Kaikkiaan tunnin ja kolme minuuttia kestäneen koelennon aikana varmistettiin lentokoneen keskeiset suoritus- ja liikehtimiskyvyt. Koelento suoritettiin yhdellä viidestä ns. EMD-vaiheen lentokoneella. Nämä koneet on toimitettu ilmavoimille koelentoja varten.

Vuonna 2018 USAF myönsi Boeingille 9,2 miljardin dollarin sopimuksen kaikkiaan 351 kehittyneen T-7A -koulukoneen ja 46 simulaattorin sekä tukijärjestelmän valmistamisesta.

T-7A Redhawk on ensimmäinen USAF:n ns. eSeries-ratkaisu eli suunniteltu täysin digitaalisesti ja rakennettu virtuaalisesti ennen koneen nousua taivaalle. Uusi suihkuharjoituskone eteni digitaalisesta suunnittelusta vahvistetuksi konseptiksi ja edelleen ensilennolle vain 36 kuukaudessa joulukuussa 2016. Ensimmäinen tuoreimman EMD-vaiheen T-7A Red Hawk esiteltiin 28. huhtikuuta 2022.

T7A_simu_1Boeing T-X -nimellä aiemmin tunnetun suihkuharjoituskoneen kehitystyössä on ollut mukana merkittävässä roolissa ruotsalainen Saab. Sen kehityshankkeen ja valmistuksen piiriin kuuluu koneen takaosa ohjaamon kuomun takareunasta pyrstökartioon saakka alueella sijaitsevat alajärjestelmät mukaanlukien. Siivet, peräsimet ja vakaimet eivät kuulu Saabin valmistamaan kokonaisuuteen. 

Ensimmäiset seitsemän takarunkoa valmistettiin Ruotsissa Linköpingissä, mutta jatkotuotanto tehdään Saabin tehtailla Yhdysvaltain West Lafayettessä. Koneiden loppukokoonpano tehdään Boeingin tehtailla St. Louisissa.

RH_pariUusilla suihkuharjoituskoneilla korvataan USAF:n 1950-luvulta saakka lentäneet T-38 Talon -suihkuharjoituskoneet. T-7A:lla koulutetaan tulevien vuosikymmenten aikana merkittävä määrä sotilaslentäjiä ja mahdollistetaan sujuva siirtyminen tulevaisuuden ensilinjan sotilaskoneiden ohjaimiin. USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tulevan Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin.

Boeingin ja Saabin yhteishankkeena kehittämälle suihkuharjoituskoneelle on tarjolla merkittävät markkinat. USAF:n päätyminen amerikkalais-ruotsalaisen konetyypin valintaan voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina.

T7A_ilmassa_2Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla, joiden elinkaaren arvioidaan riittävän varmasti ainakin vuoteen 2039 saakka. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä eli 60-vuotiailla Saab 105 (SK60) -koneilla.

T-7A Red Hawkin on määrä toimia USAF:n koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan. Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2027 mennessä. Täysi operatiivinen FOC-kyky on ollut määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä. Hanke on kuitenkin kohdannut erilaisia viiveitä monien muiden lentokonehankkeiden tavoin.

Lue myös: