Saab on aloittanut ensivaiheen tuotannon Yhdysvaltain ilmavoimien USAF:n uusien T-7A Red Hawk (Boeing T-X) -suihkuharjoituskoneiden osalta Linköpingin tehtaillaan Ruotsissa. Nyt käynnistyneen EMD (Engineering Manufacturing and Design) -vaiheen aikana valmistetaan seitsemän konetta. Niiden jälkeen tuotanto siirtyy Yhdysvaltoihin. Saab aloitti 10. tammikuuta 2020 ensimmäisten seitsemän EMD-vaiheen mukaisen T-7A Red Hawk eli Boeing T-X -suihkuharjoituskoneen valmistamisen Linköpingissä. Kyseessä on Boeingin ja Saabin yhdessä kehittämästä uudesta konetyypistä, joka voitti kilpailun USAF:n seuraavan sukupolven suihkuharjoituskoneesta. Boeing on T-7A Red Hawk -tyyppimerkinnän USAF:lta saaneen hankkeen pääsopimuskumppani. Kyse on Boeingin ja Saabin yhteishankkeessa kehittämästä koneesta. Sopimus uuden suihkuharjoituskoneen kehittämisestä solmittiin vuonna 2013 ja Boeing T-X -nimen saaneen tyypin ensilento tapahtui vain kolme vuotta tämän jälkeen joulukuussa 2016. Boeing T-X julkistettiin USAF:n valinnaksi syyskuussa 2018, jolloin myös Saab sai tilauksen EMD-vaiheen koneiden valmistamisesta. Saabin osalta hankkeen tuotanto keskittyy sen suunnittelemaan osuuteen eli koneen takarunkoon. Eturungon osalta työstä on vastannut Boeing. Ensimmäisen seitsemän koneen osalta valmistustyö tehdään siis Linköpingissä, jonka jälkeen takarungot kuljetetaan loppukokoonpanolinjalle Boeingin tehtaalle St. Louisiin.
EMD-vaiheen päättyessä noin vuosina 2023-2024 siirrytään ensimmäiseen LRIP (Low Rate Initial Production) -vaiheeseen. Samalla koko T-X -ohjelman valmistus siirtyy Yhdysvaltoihin.
Myös Saab siirtää seuraavassa vaiheessa tuotantoaan Yhdysvaltoihin, kun se rakentaa keväästä 2020 alkaen uuden tuotantolaitoksen Indianan osavaltion West Lafayetteen. Valmistuessaan tehtaan on määrä työllistää noin 300 ihmistä. Tuotannon aloittamisen aikataulua USA:ssa ei vielä tässä vaiheessa kommentoida.
Tähän mennessä T-7A Red Hawk (Boeing T-X) -koneita on valmistettu kaksi kappaletta. BTX-1 ja BX-2 -koneet ovat lentäneet Boeingin ja USAF:n koelentoja. Boeingin mukaan koneilla on lennetty jopa kolmea lentotehtävää päivässä. Osaltaan koelennot todentavat T7-A -koneen järjestelmien ja suorituskykyä sekä luotettavuutta. Tulevaisuuden koulukone - mittavat mahdollisuudet
USAF:n odotetaan tilaavan alkuvaiheessa kaikkiaan 351 T-7A Red Hawk -konetta ja 46 simulaattoria sekä maalaitteita. Kaupan kokonaisarvo on noin 9,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. Kyse voi olla lopulta jopa 475 koneen ja 120 simulaattorin tilauksesta.
T-7A Red Hawkin on määrä toimia USAF:n koulukoneena ainakin 40 vuoden ajan. Suihkuharjoituskoneiden odotetaan saavuttavan IOC (Initial Operational Capability) -kyvyn vuoteen 2024 mennessä. Täysi operatiivinen FOC-kyky on määrä saavuttaa vuoteen 2034 mennessä. Uudella koneella koulutetaan tulevien vuosikymmenten aikana merkittävä määrä sotilaslentäjiä ja mahdollistetaan sujuva siirtyminen tulevaisuuden ensilinjan sotilaskoneiden ohjaimiin. USAF:n tapauksessä lentäjät koulutetaan siirtymään Lockheed Martinin F-35 Lightning II ja F-22 Raptor -hävittäjiin sekä tuleva Northrop Grumman B-21 Raider -pommikoneen ohjaimiin. USAF:n päädyttyä amerikkalais-ruotsalaisen konetyypin valintaan voi johtaa konetyypin näkemiseen tulevaisuudessa myös Suomen ja Ruotsin Ilmavoimien suihkuharjoituskoneina. Suomen Ilmavoimat lentää nykyisin BAE Systems Hawkeilla ja koneilla on määrä lentää ainakin vuoteen 2036 saakka, jolloin ne olisivat jo 50-vuotiaita. Ruotsi puolestaan lentää edelleen vuonna 1963 ensilentonsa tehneillä Saab 105 (SK60) -koneilla. Niillä lennetään ainakin vielä 2020-luvulla. Maat ovat syventäneet puolustusyhteistyötään jatkuvasti joten yhteinen konehankinta ei liene poissuljettua. Lue myös:
|
|||