Boeingin ja Saabin yhteistyössä kehittämän uuden suihkuharjoituskoneen Boeing T-X:n toinen koneyksilö on tehnyt ensilennon. Kyseessä on erityisesti Yhdysvaltain Ilmavoimien seuraavan sukupolven koulukoneeksi kehitetty lentokone. Markkinoita löytyisi todennäköisesti muualtakin. Boeingin T-X -ohjelman johtava koelentäjä Steve Schmidt ja Ilmavoimille suunnatun ohjelman koelentäjä Matt Giese lensivät toisella koneyksilöllä tunnin mittaisen koelennon. "Kone käyttäytyi kuten ensimmäinenkin yksilö ja simulaattori eli se täytti kaikki odotukset. "Etu- ja takaohjaamo toimivat yhteen saumattaomasti ja koneen hallittavuus oli erinomaista. ", sanoi Giese koelennon päätteeksi. Molemmat koelentäjät on koulutettu käyttämällä Boeing T-X -järjestelmän maakoulutuslaitteita ja simulaattoria. Kyseessä on Yhdysvaltain ilmavoimille tarjottavasta kokonaispaketista. Kaksipaikkainen peräkkäin ja porrastetusti istuttava Boeing T-X -suihkuharjoituskone esiteltiin syyskuussa 2016. Tuplapyrstöisen yksimoottorikoneen voimanlähteenä on jälkipoltolla varustettu General Electric GE404 -suihkumoottori. Ensimmäinen kahdesta tuotantokoneesta nousi ilmaan joulukuussa 2016. Suihkuharjoituskone on valmistettu tuomaan aiempaa parempaa käyttövarmuutta lento-operaatioihin sekä samalla leikkaamaan huoltokustannuksia. Kone on suunniteltu yhteensopivaksi olemassaolevien maalaitteiden kanssa. USAF:in vuonna 2010 käynnistyneellä T-X -ohjelmalla haetaan ratkaisua korvaamaan nykyinen yli 50-vuotias Northrop T-38 Talon -kalusto. Tavoitteena on tyyppi, joka valmistaa ohjaajat viidennen sukupolven hävittäjiin kuten F-22 Raptor ja F-35 Lightning II. TX -hankkeessa korvaavaa suorityskykyä tarjoavat myös Lockheed Martinin ja Korea Aerospace Industriesisin KAI T-50 -yhteishankeella sekä Northrop Grumman, joka tarjoaa Boeingin tavoin ilmavoimille kokonaan uutta Model 400 -konetyyppiä. Raytheon vetäytyi kisasta tammikuussa 2017. Uusien koneiden alustava operatiivinen kyky uusilla koneilla olisi määrä saavuttaa vuoteen 2024 mennessä.
|
|||