Boeing ja Saab ovat avanneet suunnitelmiaan Boeing T-X -suihkuharjoituskoneiden tuotannosta ja alihankkijoista Yhdysvalloissa. Yhtiöt tähtäävät muiden toimijoiden tavoin voittoon Yhdysvaltain Ilmavoimien (USAF) T-X -suihkuharjoituskonehankkeessa. Kyseessä on jopa 350 uuden suihkuharjoituskoneen valmistussopimuksesta Boeingin ja Saabin mukaan niiden kehittämä T-X -kone on matalan riskin suorituskykyinen ratkaisu ja se on valmis sarjatuotantoon. Tähän mennessä Boeing T-X -koneita on valmistettu kaksi koneyksilöä, jotka ovat koelentovaiheessa. Kyseiset koneet eivät ole prototyyppejä vaan sarjatuotantoversioita. Boeing kertoi toukokuussa 2017 valmistavansa T-X -suihkuharjoituskoneen St. Lousin kokoonpanolinjalla. Kaikkiaan yli 90 prosenttia uudesta Boeing T-X -suihkuharjoituskoneesta on määrä rakentaa Yhdysvalloissa. Samassa St.Lousin tuotantolaitoksessa valmistetaan myös Boeingin F/A-18 Super Hornetit, jotka ovat yhtenä ehdokkaana mukana Suomen Ilmavoimien HX-hävittäjähankkeessa. Boeing nimesi syyskuussa Triumph Groupin pääalihankkijaksi T-X-hankkeessa. Triumph Group on Boeingin pitkäaikainen yhteistyökumppani, jonka kanssa on valmistettu V-22 Osprey ja C-17 Globemaster III -koneita. Mikäli USAF päätyisi Boeingin ratkaisuun valmistaisi Triumphin Teksasin Rek Oakin ilmailuteollisuusyksikkö koneen siiven sekä korkeus ja sivuvakaajien rakenteet. Boeingin mukaan näin syntyisi 950 suoraa ja epäsuoraa työpaikkaa. Saab puolestaan aikoo perustaa tuotantolaitoksen Yhdysvaltoihin mikäli toimijoiden kehittämä Boeing T-X -suihkuharjoituskone valitaan USAF:in seuraavaksi suihkuharjoituskoneeksi. Ruotsalaisvalmistaja on jo aloittanut arviointiprosessin mahdollisista tuotantolaitoksen sijoituspaikoista Yhdysvalloissa. Lopullinen paikka valitaan Saabin oman pitkän tähtäimen kasvusuunnitelman tarpeisiin. Nykyisin Saabilla on seitsemän eri operaatiota käynnissä eri osavaltioissa. Boeing T-X -suihkuharjoituskone ja siihen liittyvät koulutusjärjestelmät on suunniteltu USAF:n harjoituskäyttöä ajatellen. Uudella harjoituskoneella halutaan korvata ikääntyvät orthrop T-38 Talon -koneet. USAF on hankkimassa alkuvaiheessa kaikkiaan 350 uutta suihkuharjoituskonetta sisältäen harjoituslaitteet sekä tukipalvelut. Hankkeen hinnaksi on arvioitu jopa 16 miljardia dollaria. T-X -suihkuharjoituskoneiden on määrä saavuttaa IOC (Initial Operational Capability) -kyky vuoden 2024 aikana. Ilmavoimien odotetaan tekevän sopimuksen uudesta koneesta vuoden 2017 loppuun mennessä. TX -hankkeessa korvaavaa suorityskykyä tarjoavat myös Lockheed Martinin ja Korea Aerospace Industriesisin KAI T-50 -yhteishankeella sekä helmikuussa 2017 paluun hankkeeseen tehnyt Leonardo T-100 -koneella. Muita kiinnostuneita tai hankkeesta vetäynyneitä ovat olleet Northrop Grumman, Sierra Nevada Group yhdessä turkkilaisen TAI:n kanssa sekä Textron. Boeing T-X -koneet voisivat hankkeen toteutuessa olla yksi potentiaalinen vaihtoehto korvaamaan aikanaan myös Suomen BAE Systems Hawk- ja Ruotsin Saab SK60 -suihkuharjoituskoneet. Lue myös:
|
|||