Airbus on aloittanut ensimmäisen A350-100 -koneen kokoonpanotyöt A350XWB loppukokoonpanolinjalla Toulousessa. Ensimmäiseksi valmistuva A350-1000 on yksi kolmesta rakennettavasta koelentokoneesta. Airbus kertoo kokoonpanotöiden alkaneen aikataulussa ja ensimmäisen koneyksilön on määrä lentää jo kuluvan vuoden lopulla. Toimitusten on määrä alkaa vuoden 2017 puolivälissä. Airbus on lisännyt A350XWB kokoonpanolinjalle kolme uutta kokoonpanoasemaa. Niiden avulla varmistetaan sujuva A350-1000 -koneen integraation nykyiselle tuotantolinjalle, jossa samalla kiihdytetään A350-900 -koneen tuotantoa. Muutosten jälkeen tuotantolinjalla voidaan valmistaa samaan aikaan molempia variantteja. Ensimmäinen A350-1000 on nyt Station 50:llä, jossa tehdään suurten rungon osien yhdistäminen ja nokkatelineen asennus. Seuraava kohde on Station 40, jossa runkoon asennetaan siivet, päälaskutelineet, moottoripankat sekä pyrstö. Osana tuotantolinjan optimointia Airbus aloittaa matkustamon asennukset sekä ensimmäiset johdotukset samanaikaisesti loppukokoonpanon kanssa. Edellisten vaiheiden valmistuttua koneyksilö jatkaa läpi tuotantolinjan kohti maakokeita, maalausta ja matkustamon sekä ohjaamon asennuksia. Koneeseen asennetaan lopulta Rolls Royce Trent XWB-97 -moottorit hieman ennen sen siirtoa koelentokeskukseen. A350-1000 on suurin A350XWB -koneista. Sen pituus nokasta pyrstöön on lähes 74 metriä. Kolmiluokkaisessa matkustamokonfoguraatiossa koneeseen mahtuu mukavasti 366 matkustajaa. Tuolloin koneella voi operoida lähes 8000 merimailin pituisia reittejä. Airbus on saanut suurimmasta A350 XWB -koneesta toistaiseksi 181 tilausta kymmeneltä eri asiakkaalta. Lue myös:
|
|||