Ensimmäisen Airbus A350-900 XWB -koneen toimituksesta on kulunut vasta vajaa vuosi, kun ensimmäinen suurempi A350-1000 alkaa muotoutua Airbusin Hampurin ja Saint-Nazairen tehtailla, kun ns. MCA-osat (major components assembly) ovat valmistuneet ja ne liitetään yhteen.
Premium Aerotec toimitti A350-1000 -koneen eturungon Hampuriin, jossa se varustellaan ennen Beluga-kuljetuskoneella tehtävää siirtoa kohti Saint-Nazairea. Siellä varustellaan parhaillaan Stelia Aerospacen valmistamaa koneen nokkaa. Eturunko ja nokka yhdistetään juuri Saint-Nazairessa, josta se kuljetetaan Belugalla A350-kokoonpanolinjalle Toulouseen. Ensimmäisen koneen siipien kokoonpanotyöt aloitettiin Airbusin Englannin Broughtonissa sijaitsevalla tehtaalla jo elokuussa. Myös Rolls-Royce on 23. syyskuuta toimittanut ensimmäisen 430 kN työntövoiman tarjoavan Trent XWB-97 -moottorin (kuvassa alla) Toulouseen. Ensimmäisen koneen varsinaiset loppukokoonpanotyöt alkavat Toulousessa alkuvuodesta 2016. Prototyyppikoneen tuotantonumero on MSN59. Sen ensilento on suunniteltu tapahtuvaksi vuoden 2016 jälkimmäisellä puoliskolla ja toimitusten on määrä alkaa vuoden 2017 puolivälissä. Lähes 74 metrin pituinen A350-1000 on koneperheen suurin versio. Se mahdollistaa mukavan matkustuskokemuksen 366 matkustajalle tyypillisessä kolmiluokkaisessa matkustamokonfiguraatiossa. Koneen kantama on noin 8000 merimailia. Airbus on saanut A350-1000 -koneesta 169 vahvistettua tilausta yhdeksältä eri asiakkaalta. Kaikkiaan A350 XWB -ohjelma on saanut 783 tilausta 40 asiakkaalta. Airbus on toimittanut asiakkailleen kuusi A350-900 -konetta. Seitsemäs luovutetaan Finnairille 7. lokakuuta.
|
|||