Boeing on saanut Yhdysvaltain ilmailuviranomaiselta FAA:lta hyväksynnän suunnitelmalle Dreamlinerin akkuongelman korjaamiseksi. Mikäli suunnitelman kaikki vaiheet etenevät suotuisasti Dreamliner pääsee takaisin taivaalle kaupallisten lentojen pariin. "Korjaussuunnitelmamme on kolmivaiheinen. Olemme parantaneet akun ominaisuuksia estääksemme vikojen syntymistä ja niitä eristääksemme. Lisäksi olemme parantaneet prosesseja tuotannon, operaatioiden ja testausten osalta varmistaaksemme akkujen parhaan mahdollisen laadun", sanoo Boeingin liikennekoneyksikön johtaja Ray Conner. Uusien suunnitelmien mukaan akku saa mm. paremman lämmön- ja sähköeristyksen. Akkukennojen laatua tarkkaillaan entistä tiukemmin ennen niiden asentamista akkuihin. Käyttöominaisuuksien puolelta akkujen jännitealuetta kavennetaan. Keskeisenä muutoksena on uusi kotelointi, jonka sisällä ei voi kehittyä tulipaloa. "Kahdelle Dreamlinerille annetun lentoluvan ja niillä tehtävien koelentojen avulla saamme selville toimiiko korjauspaketti", kommentoi FAA:n johtaja Michael P. Huerta. Akkukennojen komponentteja on paranneltu oikosulkujen varalta ja kennojen väliin asennetaan keraamiset eristelevyt. Lisäksi akkukotelo on uusittu ja se ventiloidaan paloturvalliseti ulkoilmaan mahdollisten savukaasujen poistamiseksi. Boeing teki ehdotuksensa korjaustoimien tyyppihyväksynnästä FAA:lle helmikuun lopussa. FAA päätti 12. maaliskuuta korjaustoimien täyttävän ehdot Dreamlinerin lentokiellon päättämiseksi. FAA myönsi Boeingille luvan aloittaa koelennot kahdella Dreamlinerilla. Koelentokoneina ovat tuotannosta tullut kone MSN86 sekä koelento-ohjelmaan osallistunut ZA005. Molempiin koneisiin on asennettu uudenlainen akkukotelo. MSN86:n koelennot tehdään akkuongelman ratkaisemiseksi ja ZA005:n koelennoilla pyritään kehittämään moottoreiden toimivuutta. Tyyppihyväksyntäsuunnitelma sisältää kokeita osoittamaan akkujärjestelmän toimivuuden normaaleissa sekä poikkeavissa olosuhteissa. Uuden tyyppihyväksynnän mukaiset suunnitelmat on toteutettu FAA:n sekä RTCA:n-ohjeiden (Radio Technical Commission on Aeronautics) mukaisesti, joita ei ollut tarjolla vielä silloin kun 787 Dreamlinerin akkujen tyyppihyväksyntäprosessi kehitettiin. "Olemme erittäin luottavaisia ratkaisuumme ja prosessimme toimivuuteen", sanoo Conner. "Ennen Dreamlinerin paluuta taivaalle asiakkaamme sekä heidän matkustajansa haluavat varmuuden, että ratkaisumme tekevät koneesta entistä paremman". Mikäli koelennot osoittavat järjestelmän toimivuuden, korjaussarja pitää saada sarjatuotantoon ja asentaa se lentokiellossa oleviin jo asiakkaille toimitettuihin 50:een 787-koneeseen. Lisäksi tehtaalla on jatkuvasti kasvava määrä kokoonpanosta valmistuneita ja asiakkaalle luovutusta odottavia Dreamlinereita. "Tämän kattavan testisarjan avulle selvitetään toimivatko ehdotetut parannukset kuten on suunniteltu", kommentoi liikenneministeri Ray LaHood. "Emme anna koneelle lupaa palata taivaalle, ennenkuin olemme tyytyväisiä uuteen ratkaisuun ja matkustajien turvallisuuteen". Boeingin tarjoama ratkaisu ei kuitenkaan tuo vastausta siihen, miksi akussa voi tapahtua oikosulku. Toimenpiteillä ainoastaan rajataan sellaisen seurauksia. FAA julkisti 16. tammikuuta lentokelpoisuusmääräyksen, joka maadoitti Boeingin 787 Dreamlinerit ympäri maailman. Yhdysvaltain NTSB:n ja Japanin JTSB:n onnettomuustutkijat jatkavat akkupalojen selvittämistä.
Lue myös:
|
|||