Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA on suorittanut koelentoja Boeing 737 MAX -koneella simulaattorissa. Viranomainen arvioi koelennoillaan maadoitun konetyypin ohjelmistopäivityksen toimintaa sekä tulevia miehistön koulutusvaatimuksia. Simulaatioiden aikana havaittiin myös uusia puutteita, jotka Boeingin tulee korjata ennen konetyypin lentokiellon kumoamista. FAA seuraa tiukasti prosessia, jolla Boeing 737 MAX -koneen turvallisuus saataisiin varmistettua. Viranomaisella ei ole tämän suhteen aikapaineita ja kone saa palata kaupalliseen liikenteeseen vasta, kuin se koetaan jälleen turvalliseksi. Parhaillaan viranomainen arvioi Boeingin ongelmallisen MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System) -järjestelmän ohjelmistopäivityksen toimivuutta sekä kehittää tarvittavia koulutusvaatimuksia. Samalla huomioidaan myös riippumattoman teknisen työryhmän antamat suositukset 737 MAX -koneilla. Työn aikana FAA havaitsi mahdollisen uuden riskitekijän, joka Boeingin tulee ratkaista ennen MAXien lentokiellon kumoamista. Boeing vahvistaa FAA:n tehneen simulaattorikokeiden perusteella uusia vaatimuksia lentokonevalmistajalle, joka on viimeiset kahdeksan kuukautta työskennellyt MCAS-järjestelmän ohjelmistopäivityksen parissa. Boeing työstääkin nyt ohjelmistoa tämän osalta. Sen on määrä vähentää lentäjän työkuormaa mahdollisessa yllättävässä korkeusvakaajan asentomuutoksessa. Tyyppihyväksyntää 737 MAX -koneilla ei aiota hakea ennen kuin kaikki vaatimukset ovat kunnossa ja paluu kaupalliseen liikenteeseen olisi varmasti turvallista. Boeingin on myös arveltu joutuvan uudelleenbrändäämään koneensa, sillä 737 MAX -koneet ovat saaneet kilpeensä merkittävän tahran kahden lentoturman seurauksena. Niissä menehtyi kaikkiaan 346 iihmistä. Kenties markkinointinimi MAX jää pois ja koneversiot tunnettaisiin jatkossa nimillä 737-8, 737-9 ja 737-10 Lentoyhtiöt maadoittivat koneensa FAA:n antaman määräyksen mukaan 13. maaliskuuta 2019 lähtien. Maailmanlaajuisessa lentokiellossa on kaikkiaan noin 400 Boeing 737 MAX-konetta. Ne seisovat asematasoilla ympäri maailman lentokenttiä. Lentoyhtiöille koneiden maadoittaminen tulee merkittävän kalliiksi. Ne joutuvat suunnittelemaan liikenneohjelmiaan uudelleen ja hankkimana lisäkapasiteettia korvaamaan maadoitetut koneet. Liikenneohjelmia suunnitellaan ja löydään lukkoon kuukausia etukäteen. Pitkillekin lennoille kykenevät MAX-koneet joudutaan usein korvaamaan kokoluokkaansa suuremmilla koneilla. Ne taas kasvattavat kustannuksia vuokrakulujen lisäksi suuremmilla laskeutumismaksuilla sekä suuremmalla polttoaineen kulutuksellaan.
|
|||