“Ilmailualalla on totuttu nopeisiin muutoksiin ja uusien määräysten adaptoimiseen nopealla aikataululla. Jotkut muutokset tulevat käyttöön jopa yhdessä yössä eli sillälailla tässä ei ole mitään uutta. Kuukausi on siis ajallisesti jopa ruhtinaallinen”, avasi Finavian turvatoiminnoista vastaava johtaja Ari Kumara Lentoposti.fi:lle. Lentoposti.fi uutisoi 1. elokuuta EU:n uudesta määräyksestä, joka tiukentaa sellaisten lentoasemien turvatarkastuksia, joilla on ollut käytössä uusinta turvatarkastusteknologiaa eli ns. EDSCB-skannereita (Explosive Detection Systems for Cabin Baggage) (Lue uutisemme aiheesta: Lentomatkustajien nestesäännökset tiukentuvat 1.9.2024 - enintään 100 ml pakkauskoko tekee paluun). Muutos koskee siis EU-alueen lentoasemia sekä Islannin, Sveitsin, Liechtensteinin ja Norjan lentoasemia, joilla on käytössä C3-skannereita. Tällainen eli ns. C3-skanneriteknologia on käytössä Suomessa ainoastaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Poikkeuksien piirissä ovat lääkinnälliset nesteet sekä pääsääntöisesti alle 2-vuotiaiden lasten matkan aikana tarvitsevat ruuat sekä nesteet. Niiden osalta sallitaan edelleen yli 100 ml pakkauskoko. Poikkeuksen piirissä olevat nesteet tarkastetaan erillisellä laitteella, jolloin turvatarkastus kestää hieman normaalia kauemmin.
“Pyrimme lisäämään Helsinki-Vantaan lentoaseman lähtevien matkustajien turvatarkastukseen matkustajien keskuuteen ohjaavia henkilöitä. Lisäksi ennen turvatarkastusta oleville ns. esikäsittelypöydille lisätään tietoa muutoksesta. Tarkoitus on jatkaa matkustajille tietoa muutoksesta heidän matkustajapolkunsa varrella”, sanoi Kumara. "Historia osoittaa, ettei tiedottaminen ja uutisointi tästäkään aiheesta välttämättä tavoita kaikkia matkustajia, sillä poistamme nykyisinkin määräyksin turvatarkastuksissa edelleen kiellettyjä esineitä ja aineita. Teemme töitä ja viestimme matkustajille aktiivisesti elokuun aikana, jotta matkustaminen on sujuvaa myös 1. syyskuuta alkaen", täsmensi Kumara.
“Laitteille asetetut tavoitteet on saavutettu. Toki määrät ovat riippuvaisia matkustussesongista, matkustaja-aineksesta, kellonajasta ja muusta. Moni asia vaikuttaa läpimenomääriin ja uuden määräyksen vaikutuksia on vaikea arvioida”, kertoi Kumara. "Pärjäämme sitä paremmin mitä paremmin matkustajat tietävät uudet rajoitukset. Tiedon tavoittaessa kaikki lentoasemalla työskentelevät tavoittaa se heti laajemman joukon matkustajia, kun viestimässä on tuhansia työntekijöitä”, jatkoi Kumara.
Finavian verkostolentoasemilla on käytössä perinteiset läpivalaisulaitteet ja niillä on ollut koko ajan käytössä kyseinen 100 ml nesterajoitus käsimatkatavaroissa. EU-määräys ei siis tuo muutoksia näille lentoasemille.
Määräysmuutokset julkaistaan EU-tasolla sen omissa julkaisukanavissa, joiden perusteella kansallinen ilmailuviranomainen, joka on Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom, informoi muutoksista toimijoita kuten Finaviaa. C3-skannerit ovat olleet hyväksytty teknologia jo noin kahden vuoden ajan ja sellaista on ollut käytössä ympäri maailmaa. Syyskuussa voimaan tuleva tiukemmat nesterajoitukset ovat voimassa toistaiseksi eikä aikarajaa niiden poistamiseksi ole ilmoitettu. Uusi määräys siis käytännössä yhtenäistää turvatarkastuslaitteiden kyvykkyyden nesteiden tarkastamisessa enintään 100 ml pakkauksiin.
EU on kertonut, ettei muutos perustu mihinkään uuteen uhkaan. Syynä on EU:n mukaan väliaikaiseen tekniseen ongelmaan puuttuminen, jonka EU toteuttaa yhdessä kansainvälisten kumppanien kanssa. Käytännössä tiukennus voi johtua esimerkiksi laitteistoissa havaitusta ongelmasta, joka laitetoimittajien tulee korjata ennen paluuta normaaliin. Kyseessä on siis enemmänkin turvallisuuden kokonaisarvio. EU-komission mukaan ECAC-valtioiden ja -laboratorioiden validoimat tekniset tiedot osoittavat komissiolle, että sellaisia standardin C3 mukaisten EDSCB-laitteiden olemassa olevia kokoonpanoja, joille komissio on myöntänyt ”EU Stamp” merkinnän tai ”EU Stamp pending” merkinnän, on tarkistettava niiden suorituskyvyn parantamiseksi. Tämän seurauksena lentoliikenteen turvallisuuden ylläpitämiseksi varotoimenpiteenä rajoitetaan yksittäisten neste-, aerosoli- ja geelipakkausten enimmäistilavuutta, jotka voidaan tarkastaa millä tahansa tällä hetkellä hyväksytyllä standardin C3 mukaisella EDSCB-laitekokoonpanolla.
Helsinki-Vantaalla on vuodesta 2022 alkaen ollut käynnissä siirtymä kohti uusia laitteistoja. Euroopanlaajuisesti turvatarkastusten laitekanta on sirpaloitunut. Lähimmät vastaavat turvatarkastuslaitteet sijaitsevat Tukholman Arlandassa ja Tallinnassa. Myös näillä lentoasemilla osa laitteista on täysin uusia ja osa vanhempaa teknologiaa. Matkustajalle onkin tärkeää selvittää oma matkustajapolkunsa ja millaisia turvatarkastuslaitteistoja ja vaatimuksia kohdistuu lähtö- ja vaihtolentoasemille. Vaikka uusi nesterajoitus tuokin hieman takapakkia helpottavat C3-skannerit edelleen matkustajia, sillä nesteet ja elektroniikka saavat olla tarkastuksen ajan laukussa. Perinteisillä turvatarkastuslaitteilla nesteet ja elektroniikka on poistettavat tarkastuksen ajaksi laukuista. Useissa EU-maissa tämä ja litran pussi ovat edelleen arkipäivää. Uusista rajoituksista huolimatta Helsinki-Vantaalla aiotaan kehittää matkustuskokemusta edelleen sujuvammaksi.
“Meillä on edelleen Helsinki-Vantaan lähtevien matkustajien turvatarkastuksessa hyvä matkustuskokemus, sillä uuden rajoituksen mukaiset 100 ml nestepakkaukset saavat olla elektronisten laitteiden tavoien edelleen laukussa turvatarkastuksen ajan. Kokonaisnestemääräkin Helsinki-Vantaan lähtöturvassa on edelleen kaksi litraa”, muistutti Kumara uuden teknologian edelleen tarjoamista eduista matkustuskokemukseen. “Turvatarkastukseen on tarjolla sitä parempi matkustuskokemus mitä paremmin matkustajat ovat selvillä uusista rajoitteista”, päätti Ari Kumara. MH
Käsimatkatavaroiden nestesäännöt Helsinki-Vantaalla
Käsimatkatavaroiden nestesäännöt Finavian maakuntalentoasemilla ja Helsinki-Vantaan vaihtomatkustajien turvatarkastuksessa
Lue myös:
|
|||




