Finnairin 12. helmikuuta 2025 käynnistyvissä muutosneuvotteluissa käsitellään mahdollisia irtisanomisia ja mahdollisia toistaiseksi voimassa olevia lomautuksia, jotka koskisivat noin 90 kaukoliikennelentäjää. Neuvotteluissa keskustellaan myös suunnitelmasta viedä vakiintunut varallaolokäytäntö kaikkien Finnairin lentäjien työsopimuksiin. Finnair kertoo SLL:n laajentaneen työtaistelutoimia koskemaan Qantas-yhteistyölle kriittisiä Bangkokin- ja Singaporen-lentoja sekä yhteistyökumppanille operoitavia Sydneyn-lentoja. Finnair on vuokrannut kaksi Airbus A330-300 -laajarunkokonetta miehistöineen Qantasille. Kyseisellä ns. wetlease-sopimuksella Finnairin lentäjät lentävät näillä koneilla Qantasin lentoja Bangkokista ja Singaporesta Sydneyyn. Ensimmäinen Qantasille vuokrattu Finnairin A330-300 -laajarunkokone miehistöineen alkoi lentää Qantasin lentoja lokakuussa 2023, ja toinen kone vuoden 2024 alkupuolella. Koneita lentävät Finnairin lentäjät ja matkustamohenkilöstö on tullut Finnairin kumppaneilta Singaporesta ja Bangkokista. Yhteistyöllä Finnair on saanut A330-koneitaan tuottavaan käyttöön ja töitä noin 90 lentäjälle. Venäjän ilmatilan ollessa kiinni A330-koneille ei ole riittävästi käyttöä Finnairin omassa verkostossa. Finnairin laivastossa on kahdeksan Airbus A330-300-konetta, joita yhtiö käyttää omassa verkostossaan lennoilla Pohjois-Amerikkaan, Lähi-itään ja Intiaan. Sopimuksen mukaan Finnair vuokrasi Qantasille kaksi A330-konetta miehistöineen kahdeksi vuodeksi. Lisäksi sopimukseen sisältyi jatkokausi, joka koskee kahta konetta ilman miehistöjä. Tämä aiemmin kerrottu jälkimmäinen sopimus alkaa vuodesta 2025 alkaen ja kestää kaksi ja puoli vuotta (Lue uutisemme aiheesta: Finnnair vuokraa A330-300 -koneita miehistöineen Qantasille Australiaan - sopimus yltää vuoteen 2027). Finnair ei ole tiedottanut muutoksista sopimukseen alkuperäisen vuonna 2023 julkistetun tiedon jälkeen. Finnair kertoo nyt aloittaneensa keskustelut yhteistyökumppaninsa kanssa yhteistyösopimuksen tulevaisuuden vaihtoehdoista. Koska Finnair ei lentäjien työtaistelutoimien vuoksi pysty operoimaan yhteistyölentoja luotettavasti, on yhtenä vaihtoehtona sopimuksen päättyminen Tällä olisi Finnairin mukaan suora vaikutus yhtiön lentäjille tarjolla olevan työn määrään. Yhteistyö työllistää Finnairissa noin 90 lentäjää, joista noin puolet on kapteeneja ja puolet perämiehiä. Finnairissa on yhteensä noin 1 000 lentäjää. ”On surullista, että SLL:n pitkittynyt työtaistelu on johtanut tilanteeseen, jossa joudumme käynnistämään muutosneuvottelut. Tämä päivä on raskas meille kaikille Finnairissa”, sanoi Finnairin henkilöstöjohtaja Kaisa Aalto-Luoto. ”Emme ole aiemmin joutuneet vähentämään lentäjien määrää tuotannollisista syistä. Koneiden ulosvuokrauksella olemme onnistuneet tarjoamaan työtä kaikille lentäjillemme myös Venäjän ilmatilan sulun muutettua toimintaympäristömme perusteellisesti", jatkoi Aalto-Luoto. Muutosneuvotteluissa keskustellaan myös varallaolon sisällyttämistä työsopimuksiin, sillä SLL on työehtosopimusneuvotteluissa esittänyt, että varallaolon tulisi perustua lain mukaiseen vapaaehtoisuuteen, ja ilmaissut haluttomuutensa sopia siitä muutoin kollektiivisesti. Varallaolossa lentäjille suunnitellaan työvuorolistalle varallaoloa, josta lähdetään tarvittaessa työvuoroon korvaamaan esimerkiksi sairastuneen lentäjän työvuoro. Varallaolokäytäntö on olennainen osa kaikkien lentoyhtiöiden toimintaa ja lentojen luotettavan operoinnin turvaamista. ”Varallaolo on alalla vakiintunut käytäntö, ja uskon, että jokainen Finnairin lentäjä tunnistaa sen osaksi työtään. Kun SLL ei halua sopia tästä vuosikymmeniä käytössä olleesta käytännöstä, valmistelemme nyt varallaolon viemistä kaikkien lentäjien työsopimuksiin turvataksemme operatiivisen toimintamme”, kertoi Aalto-Luoto. Koska varallaolokäytännön lisääminen työsopimukseen muuttaa työn ehtoja olennaisesti, asiasta keskustellaan yhteistoimintalain mukaisissa irtisanomisperusteisissa muutosneuvotteluissa. Irtisanomiset voivat olla mahdollisia tilanteessa, jossa työntekijä ei ottaisi vastaan uutta työsopimusta. Käytännössä varallaolon sisällyttäminen työsopimuksiin ei muuttaisi lentäjien työtä mitenkään nykyisestä mallista. Suomen Liikennelentäjäliitto ry:n ja Palvelualojen työnantaja Palta ry:n välisiä Finnairin lentäjiä koskevia työehtosopimusneuvotteluita on käyty nyt yli viiden kuukauden ajan ja valtakunnansovittelijan johdolla jo marraskuusta lähtien. Neuvottelut eivät ole toistaiseksi tuottaneet tuloksia. SLL on hylännyt kaksi valtakunnansovittelijan antamaa sovintoesitystä. Työnantajapuoli olisi hyväksynyt molemmat ehdotukset. Finnair kertoo, että työnantajapuolen tavoitteena eivät ole säästöt, vaan tasapainoiset ratkaisut, jotka huomioivat Finnairin toimintaympäristön, kilpailukyvyn sekä myös lentäjille tärkeät kehitysaiheet. Lue myös:
|
|||