Finnairin, Staffpointin ja Kilcon yhteisomistukseen siirtymässä olevassa Nordic Regional Airlinesissa (Norra) on jälleen edessä uudet yhteistoimintaneuvottelut. Lentäjiä, matkustamohenkilökuntaa sekä muita työntekijöitä koskevien YT-neuvotteluiden takana ovat tuotannolliset syyt. Norran henkilöstölleen antaman YT-ilmoituksen mukaan syynä on asiakkaan antama ilmoitus liikenneohjelman supistumisesta. Nykyisin Norra operoi 12 ATR- ja 14 Embraer-koneella kotimaan ja Euroopan reiteillä lentoja Finnarille. Norran laivastoa ollaan supistamassa aiempien syyskuussa päättyneiden YT-neuvotteluiden seurauksena yhdellä ATR- ja neljällä Embraer-koneella sekä 54 työntekijällä. Nyt edessä on jälleen laivastokoon supistaminen. Kerrottujen suunnitelmien toteutuessa Norra arvioi tilauskantansa määrän supistuvan aikaisemmin ilmoitetun viiden lentokoneen tuotannon lisäksi enintään yhteensä neljällä Embraer-koneella vuoden 2017 kuluessa. Supistamisten jälkeen Norran laivastoon jäisi 11 ATR-konetta sekä kuusi Embraeria. Korvaavaa tilauskantaa ei Norran mukaan ainakaan tällä hetkellä ole edes harkittavana. Finnair kertoi 12. marraskuuta tuovansa lisäkapasiteettia Euroopan liikenteen tarpeisiin wetlease-koneilla. Sen lisäksi yhtiö arvioi myös pysyvän lisäkapasiteetin hankintaa. Finnair tarvitsee kasvavan kaukoliikennelaivastonsa myötä väistämättä lisäkapasiteettia jatkomatkustajien kuljetukseen Helsinki-Vantaalta edelleen Eurooppaan. Se ratkeaa entistä suurempien koneiden käytöllä tai lisäkaluston hankinnalla. Tulevat yhteistoimintaneuvottelut koskevat kaikkia Norran palveluksessa olevia liikennelentäjiä, matkustamohenkilökuntaa sekä muita yhtiössä työskenteleviä työntekijöitä. Neuvotteluiden perusteella tullaan toteuttamaan työtehtävien uudelleenjärjestelyjä, osa-aikaistamisia sekä irtisanomisia. Norran antaman arvion mukaan yhteenlaskettu kokonaisvähentämistarve on enintään 80 henkilöä. Mahdolliset henkilöstövähennykset on suunniteltu toteutettaviksi 31. toukokuuta 2017 mennessä. Ensimmäiset yt-menettelyn mukaiset neuvottelut on määrä käynnistää 20. marraskuuta 2015. Neuvottelut kestävät lähtökohtaisesti kuusi viikkoa. Finnair kertoi 4. marraskuuta päättäneensä pitkät neuvottelut Norran omistuksesta. Uusiksi osaomistajiksi ovat tulossa Staffpoint ja Kilco. Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Suomen kilpailuviranomaisten hyväksyntää. Sopimuksen toteutuessa StaffPointin omistusosuus yhteisyrityksestä olisi 45 %, Kilcon 15 % ja Finnairin 40 %. Lue myös:
|
|||