Ilmavoimat aloitti 24. tammikuuta lentoreserviupseerikurssilaisten koulutuksen Englannista hankituilla ja Suomessa modifioiduilla Grob G 115 -alkeiskoulukoneilla (GO). Samalla alkaa vaiheittain suomalaisvalmisteisten Valmet L-70 Vinka -koulukoneiden (VN) poistaminen käytöstä. Ensimmäinen lentoreserviupseerikurssin Grob G 115 -koneilla tehty koululento nousi ilmaan GO-3 -koneella Ilmasotakoulussa Tikkakoskella. Saksalaisvalmisteiset Grobit korvaavat pikkuhiljaa viimeiset suomalaisvalmisteiset Vinkat, jotka ovat olleet Ilmavoimien koulutuspolussa mukana vuodesta 1980 lähtien. "Grob vie meidät uudelle aikakaudelle. Se on kokonaisuudessaan suorituskykyisempi ja nykyaikaisempi kuin Vinka ja sen avioniikka on aivan eri luokkaa kuin edeltäjässään", kuvailee lennonopettajana toimiva lentueen varapäällikkö kapteeni Juho Sirola. Nyt koulutuskäyttöön otetuilla ja Englannista käytettynä ostetuilla Grob G 115 -koneilla on Suomessa edessään noin 20-30 vuoden mittainen elinkaari. Ilmavoimien mukaan vuonna 2021 koulutusta annettaneen jo pelkästään GO-koneilla. Vinkojen käytöstä poisto etenee siis Grob-kaluston käyttöönoton edistymisen perusteella eikä tarkkaa päivämäärää VN-kaluston lopulliselle eläkkeelle jäämiselle ole lyöty lukkoon. Ilmavoimat osti vuonna 2015 VX-hankkeessaan kaikkiaan 28 käytettyä Grob G115 -alkeiskoulukonetta. Odotettua suuremmat korjaustyöt ja lentokonevalmistajan tuen puuttuminen hankkeelta viivästytti Isosta-Britanniasta ostettujen RAF:n entisten G 115 Tutor -alkeiskoulukoneiden käyttöönottoa Suomessa. Ensimmäiset koneet lennettiin Suomeen jo marraskuussa 2016. Ilmavoimissa GO-tyyppimerkinnän saaneille koulukoneille tehtiin Suomessa mittavat modifikaatiotyöt, joiden aikana päivitettiin koneiden avioniikka ja käyttöön otettiin monitoiminäytöt, uudet mittaristot ja GPS-pohjainen navigointijärjestelmä. Käynnistyneen modifiointityön aikana koneiden rakenteissa havaittiin kuitenkin korjausta vaativia vikoja, jotka ovat viivästyttäneet käyttöönottoa. Ensimmäisen modifioidun koneyksilön koelentojen odotettiin alkavan keväällä 2018. Lopulta ensilento tapahtui viiveiden jälkeen vasta lokakuussa 2018. Grobeilla on Englannissa lennetty vain noin 5000 tuntia. Koneista uusin on valmistunut vuonna 2010 ja vanhin vuonna 2001. Uudistuksen jälkeen koneet ovat saaneet ns. lasiohjaamon, joka helpottaa lento-oppilaiden siirtymistä edelleen Hawk-suihkuharjoituskoneisiin sekä aikanaan Hornet-hävittäjiin ja niitä seuraaviin HX-hankkeessa hankittavan korvaavan suorituskyvyn koneisiin. Suomessa modifioitujen Grob -koneiden tyyppimerkintä on Grob G115E-FIN. Grob 115 on Saksassa valmistettu yleisilmailukone, jota käytetään myös sotilaslentäjien peruskoulutukseen. Ensilentonsa tyyppi teki 1985. Suomessa on jo pitkään ollut käytössä myös Grob Aircarft -yhtiön valmistamia moottoripurjekoneita sekä purjekoneita. Lue myös:
|
|||