Ilmavoimat on saanut vahvistettua Hawk-lentoturman syyn ja pääsee nyt palauttamaan Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneita takaisin lentopalvelukseen vähitellen. Edessä on kuitenkin laajat moottorintarkastukset ja kaluston laajamittainen palaaminen taivaalle menee pitkälle vuoteen 2024. Hawkien lentokiellon päättymisestä uutisoi ensimmäisenä Keskisuomalainen. "Joudumme tekemään jokaiselle moottorille varsin laajat tarkastukset ennen kuin koneet voidaan ottaa takaisin lentopalvelukseen", sanoi Ilmasotakoulun johtaja eversti Vesa Mäntylä Lentoposti.fi:lle. Ensimmäisen lentokiellosta vapautuvan Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneen odotetaan palaavan takaisin Ilmasotakoulun käyttöön jo marraskuun toisella viikolla. Aikatauluun vaikuttavat kuitenkin koelennot ja niiden suorittamiseen tarvittavien sääolosuhteiden toteuminen. Eversti Mäntylän mukaan on mahdollista, että ensimmäinen koneyksilö voisi osallistua jo Tuppi 23 -lentotoimintaharjoitukseen, joka toteutetaan Tikkakosken tukikohdassa 6. – 10. marraskuuta 2023. Mukana on määrä olla seitsemän Hawk-suihkuharjoituskonetta. "Vuosi 2024 on kuitenkin pitkällä ennen kuin kaikki Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneet on saatu takaisin käyttöön", jatkoi eversti Mäntylä. Ilmavoimat on saanut selvitettyä miksi HW-320 -kone putosi moottoriongelmissa maastoon toukokuussa 2023. Tutkinnassa on saatu varmistettua syy moottorin sammumiseen ilmassa, mutta vielä ei tiedetä miksi kyseinen moottorin osakokonaisuus hajosi. Tutkinta jatkuu näiltä osin edelleen eikä vikaantunutta osaa kommentoida tarkemmin vielä tässä vaiheessa. Ilmasotakoululle on nyt luvassa lisää koneita yksi kerrallaan, sillä kaikille Hawk Mk.51 -koneilla tehdään erittäin laajat tarkastukset. Niitä varten suihkuharjoituskoneiden Rolls-Royce Turbomeca Adour Mk851 -moottorit joudutaan irrottamaan sekä toimittamaan tarkastettavaksi Patrian moottorikorjaamolle Linnavuoreen. Ainakaan tässä vaiheessa tarkastukseen ei kuulu suoraan minkään osakokonaisuuden vaihtoa. "Meille on luvassa enemmän kalustoa vasta ensi vuonna ja keväälle 2024 on suunniteltu koulutuksen intensiteetin nostoa. Tuolloin myös sääolosuhteet tukevat aktiivisempaa lentämistä ja yritämme ajaa koulutusvelkaa kiinni", päätti Mäntylä. Puolustusvoimille myönnettiin vuoden 2023 toisessa lisätalousarviossa 1,925 miljoonan euron lisärahoitus Hawk-suihkuharjoituskoneen vaurioitumisesta aiheutuvien kustannusten kattamiseksi. Ilmavoimat kertoi syyskuussa Lentoposti.fi:lle, että myönnetty rahoitus tullaan käyttämään lentokiellossa olevan kaluston käyttöön palauttamiseen. Ilmavoimat oli asettanut Hawk-suihkuharjoituskoneet lentokieltoon toukokuussa 2023 tapahtuneen onnettomuuden seurauksena. Tuolloin HW-320 -koneen moottori sammui ilmassa Keuruulla ja lentäjät joutuivat pelastautumaan heittoistuimilla. Suihkuharjoituskone tuhoutui syöksyessään maastoon. Ilmavoimat vapautti uudemmat Hawk Mk.66 -koneet lentokiellosta 22. kesäkuuta 2023. Näissä koneyksilöissä on käytössä hieman erilainen moottorityyppi. Myös Midnight Hawks harjoitteli ja esiintyi esityslentokauden 2023 lopulla uudemmilla punavalkoisille Hawkeilla. MH Keskisuomalainen: Mk 51 -mallin suihkuharjoitushävittäjien lentokielto purettu – kielto liittyi kevään Hawk-turmaan Lue myös:
|
|||