Helikopterilentoja tarjoava Helsinki Citycopter on saanut Suomen ilmailuviranomaiselta 17. maaliskuuta 2022 oman AOC-lentotoimintaluvan (Air Operators Certificate). Yhteistyö Heliwestin kanssa jatkuu edelleen. Seuraavaksi uusi suomalainen helikopterilentoyhtiö valmistautuu vastaanottamaan kaksi uutta Airbus Helicopters ACH130 -helikopteria (Airbus Corporate Helicopter) käyttöönsä kesäkaudella 2022. “Toimintamme kasvaessa ilmailuviranomainen suositteli meille oman lentotoimintaluvan hakemista. Jätimme hakemuksen marraskuussa 2021”, kertoi Ari Kallinen, joka on toinen Helsinki Citycopterin perustajista. Liikenne- ja viestintävirasto Traficom myös Helsinki Citycopterille lentotoimintaluvan, jonka uusi suomalainen helikopterilentoyhtiö sai tiedoksi torstai-iltapäivällä 17. maaliskuuta 2022. Ennen tätä Helsinki Citycopter on operoinut lentoja Heliwestin lentotoimintaluvalla. Helsinki Citycopterin vastuullisena johtajana ja lentotoiminnanjohtajana toimii Ari Kallinen. Uuteen organisaatioon on nimetty vastuuhenkilöt myös safety&compliancen, koulutuksen ja huoltotoiminnan pariin. “Yhteistyö Heliwestin kanssa jatkuu edelleen tiiviinä ja molempia yhtiöitä kehitetään yhteistoimin. Heliwestin perustaja lentokapteeni Dick Lindholmin arvokas tietotaito vuosikymmenten ajalta näkyy toiminnassamme myös jatkossa”, jatkoi Kallinen. Tuoreen lentoyhtiön lentotoimintalupaan on liitetty myös ensimmäinen ilma-alus. Se on Eurocopter EC120B (OH-HEE), joka siirtyi Helsinki Citycopterin omistukseen vuodenvaihteessa 2022. Kuluvan vuoden aikana laivastoon tulee myös kaksi uutta Airbus Helicopters ACH130 -helikopteria. Molemmat tulevat kaupalliseen käyttöön kesäkaudella 2022. Lentoja jatketaan myös Airbus H125 (OH-HEA) -helikopterilla. Ranskan Marignanesta Airbus Helicoptersin tehtailta kevään 2022 aikana valmistuvan Helsinki Citycopterin ensimmäisen uuden ACH130-helikopterin rekisteritunnus tulee olemaan OH-HCX. Tunnuksen loppuosa HCX on uuden lentoyhtiön kolmikirjaintunnus ja radiokutsu on kuvaavasti Citycopter. Tuleva kesä näyttää uuden lentoyhtiön kannalta valoisalta ja hyvin on mennyt talvenkin osalta. Lentoja on ollut merkittävästi edellistalvea enemmän ja nyt alkuvuoden osalta lentoja on lähes yhtälailla kuin edellisvuoden toukokuussa, joka oli siis jo kesäkautta. “Kesän 2022 varaustilanne näyttää hyvältä ja lentotoiminnan harjoittaminen Helsinki-Vantaan lentoasemalta on luonut meille paljon uusia mahdollisuuksia. Helsinki Citycopter voi tarjota aiempaa monipuolisempia palveluita”, kertoi Joonas Nurmi, joka on toinen Helsinki Citycopterin perustajista. Helsinki Citycopterin kohteet vaihtelevat kausiluonteisesti. Kesällä 2021 asiakkaita kiinnosti erityisesti Hanko ja kaunis saaristo. Talven osalta kohteissa oli enemmän vaihtelua eikä selkeää suosikkia noussut esiin. Uudenlaista palvelua Helsinki-Vantaalla edustavat Helsinki Citycopterin tarjoamat jatkolennot ympäri Suomea. Tällaisia lentoja on ollut merkittävä määrä jopa Turkuun ja Ouluun saakka. “Jatkolentojen suosio on kasvussa. Tarjoamme sujuvan siirtymisen Helsinki-Vantaan VIP-palveluiden kanssa suoraan saapuvan lennon portilta liikelentoterminaalille helikopterimme viereen”, jatkoi Nurmi. Toinen nouseva trendi on ollut helikopterin vuokraaminen päiväksi tai pidemmäksi ajaksi. Asiakkaat ovat kiertäneet eri kohteita Suomessa helikopterilla jopa kolmen päivän ajan. Pitkien etäisyyksien kohteiden kiertämiseen kuluisi aikaa autoa käyttäen jopa viikon verran. “Olemme tehneet paljon töitä myös kansainvälisen markkinoinnin parissa. Tarjoamme ulkomaalaisille asiakkaillemme myös ns. See more in less time -palvelua, jonka avulla voi yhdistää useamman kohteen yhden viikonlopun ajalle. Tätä palvelua kohtaan on ilmennyt paljon mielenkiintoa mm. Yhdysvalloissa”, avasi Nurmi. Helsinki Citycopterilla on huomattu kansainvälisen matkailun elpyminen. Yhtiön palveluita käyttää entistä laajemmin ulkomaalainen asiakas, kun pandemian aikana asiakkaina oli enemmän suomalaisia. “Meillä on Suomessa myös useita kanta-asiakkaita. Yhdessä tämä kaikki on kasvattanut uskoa tulevaan. Aina on ihmisiä joiden pitää liikkua”, päätti Nurmi. Helsinki Citycopterin mahdollistamien helikopteritilauslentoja voi yhdistää myös toisen suunnan kuljetukseen korkeatasoisella autokuljetuksella tai veneellä. Kahden uuden ACH130-helikopterin myötä palvelun taso nousee entisestään. Helsinki Citycopter on tilannut ja hankkii suoraan omistukseensa yhden Airbus Helicopters ACH130 -helikopterin. Toinen helikopteri vuokrataan käyttöön suomalaisomistajalta. Airbus Corporate Helicopter on VIP-versio Airbus Helicopters H130 -helikopterista. Tämä seitsemänpaikkainen helikopteri voi kuljettaa jopa kuutta matkustajaa. Valmistajan mukaan helikopteri tarjoaa jopa neljän tunnin ja 13 minuutin toiminta-aika mahdollistaen lennot jopa noin 600 kilometrin matkoilla. Täydellä matkustajakuormalla toiminta-aika on lyhyempi. ACH130:n maksimi lentoonlähtöpaino on 2500 kg ja suurin matkalentonopeus on noin 240 km/h. Vuonna 2020 toimintansa aloittaneen Helsinki Citycopterin tarjoamille liike- ja tilauslennoille on ollut selkeä tarve ja toiminta on saanut lentävän lähdön. Helsinki Citycopter työllistää nykyisin kahdeksan henkilöä, joista neljä on helikopterilentäjiä. Kansainvälisistä metropoleista tutut palvelut nousivat pandemian aiheuttamien matkustusrajoitteiden myötä kotimaisten matkailijoiden suosioon. Nyt luvassa on kasvua myös kansainvälisen matkailun parista. Helsinki Citycopter on Finnair Plus -kanta-asiakasohjelman kumppani, mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa sekä Helsingin kaupungin vastuullista matkailua edistävässä kumppanuusverkostossa. Lue myös:
|
|||