Ihmisen kaltainen 120 senttimetrinen robotti opastaa matkustajia Münchenin lentoasemalla. Josie Pepperiksi nimetty robotti aloitti avustustehtävät koeajalla 15. helmikuuta Münchenin lentoaseman terminaalissa 2. Jatko riippuu ihmisten suhtautumisesta lentoaseman uuteen osaajaan. Josie puhuu englantia osaa neuvoa lentomatkustajia heidän lähtöporteilleen, lentoaseman ravintoloihin ja kauppoihin. Robotti antaa kysyjälle selkeän vastauksen katsoen kysyjää silmiin. Robotin vastaukset eivät ole aiemmin määritettyjä vaan sen kerrotaan vastaavan kysymyksiin yksilöllisesti. Robotti oppii yhdistämällä kysymyksiä ja niihin liittyvää tietoa tarjotakseen täsmälliset vastaukset. Josie Pepperin "aivot sisältävät tehokkaan wifi-yhteydellä varustetun prosessorin. Ne luovat yhteyden pilvipalveluun, jossa puhe prosessoidaan, käännetään ja yhdistetään lentokentän palvelutietoihin. Palvelu on toteutettu pilvipohjaisella IBM Watson esineiden internet IoT-ratkaisulla. Palvelu on toteutettu yhteistyössä Lufthansan ja Münchenin lentoaseman kanssa. Josie Pepperin on kehittänyt ranskalainen SoftBank Robotics. Josie-nimen robotille antoivat Münchenin lentoaseman ja Lufthansan työntekijät.
|
|||