IL: Finavia rakentaa kopteritukikohtaa Rajalle - urakkatarjoukset liian kalliita

rajatukokohta_1215Rajavartiolaitoksen helikopteritukikohta on tarkoitus siirtää Helsinki-Vantaan lentoasemalle osana Helsinki-Malmin lakkauttamista. Finavia myi Rajan nyt käyttämän hallin Helsingin kaupungille ja rakentaa uuden Vantaalle. Iltalehden mukaan pääurakan kilpailutuksessa ei saatu yhtään tarjousta, joka olisi mahtunut budjettiin. Nyt hanke seisoo.

Uusi tukikohta nousee asemataso 4:n viereen kiitotie 15-33:n itäpuolelle osoitteeseen Tullimiehentie 16. Tontilla sijaitsi aiemmin Blue1:n ns rättihalli, jossa viime aikoina mm. säilytettiin Suomen Ilmailumuseon koneita.

HEL_Rajaheko_halliFinavian rakennuttaman tukikohdan investointi on arvoltaan noin 10,6 miljoonaa euroa ilman arvonlisäveroa. Rakennuspaikalla on tehty valmistelevia töitä jo joulukuusta 2014 lähtien.

Rajavartiolaitoksen tukikohta oli alunperin määrä ottaa käyttöön joulukuussa 2016. Uuteen ilma-aluskorjaamoon keskitetään toimintoja sekä Turusta että Malmilta.

Vartiolentolaivueen siirto Vantaalle oli tarkoitus toteuttaa kustannusneutraalisti. Finavia sai Malmin rakennuksista maaliskuussa 2014 tehdyllä kaupalla 12 miljoonaa euroa.

HEL_Rajaheko_ulkoUudisrakennuksen (havainnekuva vasemmalla) tontilla on tehty maanrakennustöitä syksyn aikana, mutta viime aikoina ei ole tapahtunut mitään. Asemataso on päällystetty ja perustusten kaivuutyöt tehty (otsikkokuvassa).

Iltalehden mukaan pääurakoitsijasta ei ole vielä tietoa. Syksyllä järjestetyssä kilpailutuksessa ei halvinkaan tarjous sopinut budjettiin.

AS332L1_rajavartiolaitosNyt on käynnissä uusi tarjouskilpailu, jossa tiloista ja rakenteista on tingitty, kertoo Iltalehti. Tarjouskilpailun pitäisi ratketa helmikuussa.

Alunperin tukikohdan piti olla valmis ensi vuoden syksyllä. Lehden mukaan nyt käyttöönotto tapahtunee viimeistään alkuvuonna 2017.

Rajavartiolaitoksen ilma-aluksia operoivalla Vartiolentolaivueella on käytössään 12 helikopteria ja kaksi Dornier Do 228 -valvontalentokonetta. Pyöriväsiipiskalusto koostuu Airbus Helicopters AS 332 Super Puma, Agusta Bell AB/B 412 ja AgustaWestland AW 119ke Koala -helikoptereista.

Raja_AB412Uuteen tukikohtaan saadaan myös uutta kalustoa. Rajavartiolaitos on tilannut vuonna 2012 kaksi Airbus Helicopters (entinen Eurocopter) AS332L1e Super Pumaa Malmilta nykyisin toimivien pienempien Agusta Bell AB412 -helikopterien tilalle.

Myös nykyiset Turusta toimivat kolme Super Pumaa modernisoidaan samaan standardiin. Niiden tekniikka uudistetaan peruskorjauksella vuoteen 2019 mennessä. Käyttöikä jatkuu näin 15 - 20 vuodella ja suorituskyky vastaa uusia koptereita. T.T.

Iltalehden uutinen

Lue muita Lentoposti.fi -juttuja aiheesta: