Isot korjaustyöt käynnissä - Lufthansan Junkers Ju 52:n lentokausi osin uhattuna

Ju52_nose_closeLähes 80-vuotiaan Lufthansan väreissä lentävän historiallisen kolmimoottorisen Junkers Ju 52/3m (D-AQUI, D-CDLH) -matkustajakoneen lennot eivät ala keväällä odotetusti. Edessä on erittäin pitkä huoltotauko eikä lentojen uudelleen aloittamiselle ole annettu mitään päivämäärää.

Lempinimellä Tante Ju tunnetun matkustajakoneen edellinen lentokausi keskeytyi ennenaikaisesti, kun rungossa havaittiin pituusjäykisteen murtuma.

Ju52_cockpit_airEdessä on erittäin kallis ja pitkäkestoinen korjaustyö, jonka tekevät Ju 52 -koneen erittäin hyvin tuntevat DLBS:n (Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftung) ammattilaiset sekä Lufthansa Technik Hampurissa. Tukena on myös ulkopuolisia asiantuntijoita.

Työt aloitettiin jo syksyllä mutta niiden ei uskota valmistuvan talvikauden aikana. Tarvittavien korjaustöiden kestolle ei siis osata antaa tarkkaa arviota joten lipunmyynti suosituille reitti- ja sightseeing-lennoille on keskeytetty toistaiseksi. Lentokausi on aloitettu tavallisesti huhtikuun lopulla.

Historiallinen Lufthansan kurkipyrstö valmistui Saksan Dessaussa vuonna 1936 ja sai rekisteritunnuksen D-AQUI. Se ehti lentää norjalaisen lentoyhtiön väreissä valmistumisensa jälkeen aina vuoteen 1940 saakka, jolloin Saksan armeija takavarikoi koneen. Se sai tuolloin jälleen alkuperäisen tunnuksensa. Toisen maailman sodan päätyttyä koneyksilö palautettiin Norjaan ja se lensi lentoja SAS:lle.

Ju52_wingview_airMyöhemmin koneella ovat operoineet eri omistajat mm. Etelä- ja Pohjois-Amerikassa. Lufthansa osti koneen itselleen vuonna 1984. Tuolloin se sai uuden rekisteritunnuksen D-CDLH ja nimen Tempelhof.

Koneessa on nykyisin kaksi rekisteritunnusta, koska alkuperäinen D-AQUI ei käynyt nykyrekisteriksi. Määräysten mukaan A-kirjain on varattu suurille koneille mutta Saksan viranomaiset antoivat luvan myös nykyisen rekisterin D-CDLH rinnalle maalattavalle alkuperäiselle D-AQUI -tunnukselle.

Edellisellä lentokaudella koneella operoitiin 420 lentoa, joiden aikana se vieraili 40 eri lentokentällä Saksassa ja Itävallassa. Lentokauden reilun 300 lentotunnin aikana  nostalgisesta lentomatkailusta 30-luvun Junkers Ju 52 -koneen kyydissä nautti yli 6300 matkustajaa.

Ju52_sideTämä legendaarinen Junkers Ju 52/3m -matkustajakone oli yksi viimeisiä koneita, jotka operoivat lokakuussa 2008 suljetulta historialliselta Berliinin Tempelhofin lentokentältä.

DLSB:n operoima myös koneyksilö vanhin lentävä Junker Ju 52 -kone. Sen lisäksi taivaalla lentää vielä viisi muutakin Ju 52 -konetta tai sen varianttia.

Kone on vieraillut useita kertoja myös Suomessa ja esimerkiksi vuonna 2005 se kävi Helsinki-Malmilla osana Pohjoismaiden ja Baltian kiertuettaan.

Myös Finnair (Aero) operoi vuodesta 1932 lähtien kaikkiaan viidellä Junkers Ju 52 -koneella. Niistä historiankirjoihin päätyi erityisesti Kaleva (OH-ALL), joka tuhoutui Suomenlahdella 14. kesäkuuta 1940. Sen pudottivat neuvostoliittolaiset Iljushin  DB-3 -pommikoneet.

Ju52_wing_closeHistoriallisia koneita operoiva Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftung on Lufthansan perustama yksityinen säätiö. Sen toimintakulut katetaan omilla tuotoilla ja lahjoituksilla. Vetonaulansa Tante Ju:n lisäksi se operoi myös nelipaikkaisella Me 108 B-1 Taifun ja Dornier Do 27 B-3 -koneilla.