Japan Airlinesin Boeing 787 -matkustajakoneen lennolla Helsingistä Tokioon perjantaina 8. marraskuuta saatiin ohjaamoon ilmoitus akkuongelmasta. Kyseessä oli apuvoimalähde APU:n litiumioni-käynnistysakku. Kaksi vastaavan akun epänormaalia kuumenemista aiheutti vaaratilanteen viime talvena. Uusi konetyyppi joutui kolmen kuukauden lentokieltoon. Nyt JAL:n Helsingistä lähteneellä Boeing 787 Dreamliner -koneen lennolla akun antama virta ja jännite säilyivät normaalina, joten miehistö päätti jatkaa lentoa sen alkuperäiseen kohteeseen Tokion Naritan lentoasemalle. Myöskään savua ei havaittu. Japanissa akku tarkastettiin eikä siinä näkynyt ulkoisia merkkejä kuumenemisesta. Akku ja sen latausyksikkö kuitenkin vaihdettiin. Ongelmailmoitus ohjaamossa hävisi toimenpiteen jälkeen. Testauksessa koneen sähköjärjestelmä toimi normaalisti. Irrotetun akun yksityiskohtaisemmissa tutkimuksissa ei myöskään ole löydetty vikaa, joka aiheutti hälytyksen ohjaamoon. JAL ja niin ikään japanilaisen ANA:n Dreamlinerien litiumioni-akut kuumenivat voimakkaasti viime talvena. Matkustajasiltaan pysäköity JAL:n 787 kärysi Bostonissa ja ANA:n kone joutui tekemään hätälaskun Japanissa. Ilmailuviranomainen FAA määräsi konetyypin lentokieltoon siksi aikaa, kun uuden akkutyypin ongelmia selvitetään. Boeing ratkaisi asian suunnittelemalla akun ympärille tulenkestävän laatikon, josta on ventilointi ulkoilmaan. Sellaiset asennettiin kaikkiin Dreamlinereihin ja kone hyväksyttiin uudelleen käyttöön. JAL kertoo marraskuun 8. päivän tapauksesta nettisivullaan, jossa seurataan 787-koneiden luotettavuutta. Ensimmäisenä tapauksesta kertoi Reuters.
JAL:n 787-laivaston seurantasivu Lue myös:
|
|||