Japanilaisen ANA:n kolmesta Boeing 787 Dreamliner -koneesta on tarkastuksissa löytynyt ristiinkytketyt moottorien sammutuslaitteiden johdot. Tulipalossa miehistö olisi siten laukaissut toimivan moottorin sammuttimet. Yhtiö tarkastaa nyt loputkin 20 koneestaan. Myös JAL päätyi samaan. Helsinkiin jo matkalla ollut 787 palasi takaisin tarkastusta varten. Nyt löydetyt ristiinkytkennät ovat tapahtuneet 787:n tuotannon aikana. Dreamlinerissa on poikkeuksellisen runsaasti sähköjärjestelmiä. Siinä ei esimerkiksi käytetä moottorien vuodatusilmaa matkustamon ilmastoinnissa. Boeing 787 on uusi konetyyppi ja vastaavat käyttöönottoon liittyvät viat ovat sellaisissa yleisiä. Dreamlinerin kohdalle niitä on sattunut kuitenkin melko usein. Vikoja on ollut mm. koneen sähkökytkentäpaneeleissa. Erityisesti kaksi litiumioni-akkujen ylikuumenemista, jotka veivät koneen lentokieltoon, saivat maailmanlaajuista huomiota. Japanilaisyhtiöiden herkkyys reagoida koneen vikoihin ja etenkin kaikkeen tulipaloihin liittyvään onkin ymmärrettävää. Japan Airlinesin päätös kääntää takaisin jo reitille lähtenyt Helsingin kone kertoo vakavuudesta, jolla ongelmiin suhtaudutaan. JAL:n lähtökentälle palanneen 787:n piti alunperin saapua Helsinki-Vantaalle kello 14.55. Kone oli ehtinyt juuri Venäjän mantereen puolelle, kun se kääntyi takaisin kohti Naritaa. Takaisin tarkastusta varten kääntyneen 787:n korvannut Dreamliner laskeutui Helsinki-Vantaan lentoasemalle noin kello 21.15.
Lue myös:
|
|||